Теми статті: батькам, вчителям, директорам, педагогіка партнерства
21 Жовтня 2019
Під час демократичних зборів будь-який учасник спільноти може виносити на обговорення тему, питання, проблему, пропозиція, що його хвилює. Усі присутні за бажанням можуть висловитися, потім запропонувати варіант рішень, якщо це необхідно, після чого відбувається голосування.
Процедура демократичних зборів дуже різниться від школи до школи. Кожен, хто пробував проводити такі збори, знає, що вони можуть легко перетворитися на нескінченну і неефективну балаканину. Але є методики, що допомагають зробити збори прекрасним інструментом, щоб обійти безліч гострих кутів і привнести неймовірні ініціативи в життя спільноти.
1. Адженду (теми зборів) формують заздалегідь. Кожен має право винести тему на обговорення. На початку зборів визначають пріоритети (голосуванням) і обговорюють усе, що можна встигнути за відведений на збори час. Решту тем переносять на наступні збори.
2. Ролі зборів.
Ведучий – стежить за порядком піднятих рук, підсумовує і компактно фіксує пропозиції, підраховує голоси.
“Стенографіст” – максимально фіксує все, що відбувається.
“Хранитель часу” – той хто стежить за відхиленнями від теми і повторами у висловлюваннях. Він піднімає руку, коли відчуває, що збори втрачають час.
3. Виносячи тему на обговорення, підготуйте заздалегідь заголовок теми так, щоб усі учасники відразу зрозуміли, про що йдеться. Не “відео”, а “підбір команди для створення відеоролика на випускний вечір”.
4. Окресліть, навіщо ви вносите тему в загальне коло, що хочете отримати від спільноти. І поясніть це всім. Я чекаю від вас: просто повідомляю всім про щось важливе, чекаю рішення голосуванням, поради, ідей, підтримки словом, підтримки дією, просто думки громадськості, від якої далі відштовхнуся у своїх рішеннях.
5. До голосування приймають будь-які шляхи вирішення питання, безоціночно. Тільки голосування покаже, який з варіантів підхожий, а який – ні.
6. Будь-яку проблему озвучують без звинувачень. Мета – не покарати, напоумити або присоромити винних, а вирішити питання.
7. Дуже економить час такий простий прийом: для вираження згоди зі спікером є спеціальний жест (загальноприйнято – обертання кистями рук на кшталт “вкручування лампочки”, але можна вибрати й інший).
Щоб підтримати того, хто говорить, не треба висловлювати своє схвалення вголос прямо під час його промови, заважаючи формулювати думки. Або ж піднімати руку і говорити про свою згоду після мовця, забираючи час зборів. Схвалення і підтримка очевидні, коли багато людей роблять мовчки відповідний жест.
8. Якщо обговорення затягується, і всі згодні, що це стало стомлювально, ведучий зборів має право “закрити мікрофон”. Це не означає, що дискусія моментально завершена. Це означає, що піднімають руки ті, хто ще хоче висловитися за темою в поточний момент. Після їхніх висловлювань – голосування або закриття теми, якщо вона голосування не вимагає. Інакше, чіпляючись за слова попереднього оратора, клубок можна намотувати нескінченно.
9. Завжди краще витратити час на переконання, аргументацію і досягнення компромісу, якщо це можливо. Аргументи можуть бути не тільки у сфері фактів, а й у сфері почуттів. “Для мене це дуже важливо” – звичайне формулювання, яке під час голосування учасники спільноти беруть до уваги. Адже ті, хто залишилися в меншості, відчувають негативні почуття. Особливо ті, хто не звикли до демократичних процедур. Хоча, в більшості випадків компроміс – це взаємні поступки, і компромісні рішення рідко бувають дуже комфортними.
10. Будь-який закон або рішення можна з часом переглянути, якщо вони завдають дискомфорт учасникам спільноти. Якщо рішення дуже спірне, встановлюють “тестовий період” його дії. Часто після тестового періоду з’ясовується, що рішення зручне, і переглядати його сенсу немає.
Катерина Ботвинник, учасниця команди “ГО Горизонталі” і волонтерка команди організаторів IDEC-EUDEC 2019
Титульне фото: автор – shock, Depositphotos
Обговорення