Напишіть нам

Всі теми

Як директорам видавати довідку батькам про участь у шкільному житті дитини

До директора школи регулярно звертаються батьки, щоб отримати довідку про їхню участь у шкільному житті дитини.

Зазвичай такі довідки потрібні батькам у судових процесах під час розлучення та/або встановлення опіки над дитиною. Також – коли йдеться про додаткову відпустку для одного з батьків, який виховує дитину самостійно.

Дуже часто подібні довідки мають приблизно такий вигляд:

“Батько/мати <прізвище ім’я по батькові> приділяє багато уваги вихованню дитини, а батько/мати <прізвище ім’я по батькові> свої батьківські обов’язки виконує погано”.

Зайве говорити, що така “довідка” – неприпустима маніпуляція та грубе перевищення посадових повноважень керівником закладу освіти, який власні оцінки видає за доконаний факт.

Адже довідка має фіксувати певний факт, а не оцінку цього факту посадовою особою.

Що ж робити директору школи? Взагалі не надавати довідок, щоб “не підставлятися” в сімейних спорах? Бо зрозуміло, що школа не має права і не може втручатися у з’ясування стосунків між дорослими людьми.

Відповідь проста: звичайно, що довідки на запит батьків робити треба. Але виключно в межах посадових повноважень керівника.

У цій довідці школа має повідомити виключно факти, які відомі вчителям та керівництву закладу.

Жодних висновків щодо “належного” або “неналежного” виконання батьківських обов’язків тут бути не може в принципі: бо надання таких висновків – виходить далеко за повноваження педагогів та керівництва школи.

Отже, довідка, яку школа має право надати на запит про участь батьків у шкільному житті дитини, може бути приблизно такою:

ДОВІДКА
про участь батьків учня / учениці ___ класу 
у шкільному житті дитини

Відповідно до заяви <…> та інформації класного керівника ___ класу <…> про участь батьків учня/учениці ___ класу <…> у шкільному житті дитини повідомляємо наступне.

Учень/учениця ___ класу <…> регулярно відвідує заняття у школі. Дитина завжди охайна, доглянута. Мати/батько дитини спілкується з педагогами, які навчають сина, цікавиться шкільним життям дитини.

Мати/батько <…> контакту із школою, де вчиться дитина, не підтримує, із вчителями не спілкується.

Дитину до школи приводять і забирають мати/батько/бабуся/дідусь.

Довідка видана для пред’явлення за місцем вимоги.

Звичайно, факти можуть бути різними. Але головний принцип має залишатися тим самим: виключно факти, які школа достеменно зафіксувала. Без жодних висновків.

Сергій Горбачов, директор СШ 148 ім. Івана Багряного м. Києва

КОМЕНТАР ЮРИСТА

“Нова українська школа” також звернулась за коментарем до начальника Головного територіального управління юстиції у Києві Станіслава Куценка.

Повноваження керівника закладу освіти чітко визначено законом “Про освіту”. Видача цієї довідки директором школи – дуже суперечлива річ, оскільки ні дирекція школи, ні інші працівники (вчителі) не мають право встановлювати факт неналежного виконання одного з батьків своїх батьківських обов’язків.

Проте, на подібну заяву одного з батьків вони можуть окреслити відомі їм дані. Наприклад, які розумові здібності у дитини, як вона навчається, хто із батьків відвідує батьківські збори. В судовому процесі така довідка може бути прийнята до уваги, але не матиме вирішального характеру для ухвалення рішення.

Також треба зауважити, що Сімейний кодекс України (стаття 19) чітко визначає функції із встановлення факту неналежного виконання одним із батьків своїх батьківських обов’язків за Органом опіки та піклування.

Орган опіки та піклування подає суду письмовий висновок щодо розв’язання спору на підставі відомостей, одержаних у результаті обстеження умов проживання дитини, батьків, інших осіб, які бажають проживати з дитиною, брати участь у її вихованні, а також на підставі інших документів, які стосуються справи.

Також за подібними довідками батьки звертаються до дирекції шкіл для пред’явлення на роботі та отримання “соціальної відпустки” одиноким матері чи батьку – або, як правильно називається ця відпустка згідно з законом “Про відпустки” – додаткова відпустка працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину – особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи.

Сергій Горбачов, директор СШ 148 ім. Івана Багряного м. Києва

Титульне фото: автор – Gajus-Images, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення