Напишіть нам

Всі теми

Як школи в Сумах стають енергоефективними

1,365 мільйона євро – таку суму виділяє Європейський Союз з дофінансуванням Сумської міської ради для енергомодернізації шкіл міста. Це – проект реалізації та підтримки планів дій сталого енергетичного розвитку. Журналістка “Нової української школи” дізнавалася, як сумські школи отримали ці кошти та що передбачає проект.

Ще 2015 року Суми долучились до угоди мерів. Це угода європейських міст щодо зниження викидів вуглекислого газу. Завдяки цьому Суми розробили план дій сталого розвитку. Тепер же місто отримало фінансування для шкіл.

2014 року вже оголошували подібні проекти для України, і зараз вони на стадії завершення. 2017-й – початок другої хвилі. У неї і потрапили Суми – ще одне поряд з Чернівцями обласне місто (інші 9 учасників – районні міста). Суми отримали найбільший грант, проте і проект тут наймасштабніший.

“Усі школи обрані невипадково. Насамперед, дивилися на енергопоказники, адже мета – енергозбереження, – розповідає менеджерка проекту Катерина Гаврилова. – Під час відбору допомогло те, що в 7-й школі був проведений енергоаудит у межах інших програм. Тобто в нас було підґрунття. Ми мали задекларовані цифри, яких будемо досягати в цьому проекті”.

Фото надане організаторами проекту

У проект потрапили три сумські школи – 7-ма, 9-та та 20-та. Кожне місто мало дофінансувати мінімум 20%, Суми ж дофінансовують 30% – тобто 490 тисяч євро.

“Ми маємо складні об’єкти. У цьому проекті хотіли не тільки знизити викиди СО2, а також покращити умови перебування для дітей. Наприклад, школа №7 – одна з найбільших в Україні (понад 2000 дітей). Вона має складну конструкцію – там є великий та малий басейни для плавання. Інша школа – 9-та – має багато вікон – майже в усіх класах вони на всю стіну”, – зазначає менеджерка проекту.

Пані Катерина поки не може сказати, що саме робитимуть в окремих школах – адже проектну документацію тільки розробляють. Загалом у переліку робіт – термомодернізація: заміна вікон, дверей, утеплення фасадів, перекриття покрівлі, вентиляція в басейнах та спортивних залах.

Складання проектної документації має завершитись восени, тож Катерина сподівається, що самі ремонтні роботи почнуться ще цьогоріч. Готово ж усе буде наприкінці 2020 року. Зараз Суми консультують українські та європейські спеціалісти, аби проекти не порушували як національні, так і міжнародні будівельні стандарти.

ВИХОВАТИ ЕКОСВІДОМІСТЬ

Паралельно з покращенням енергоефективності шкіл, мета проекту – виховати людей, які ощадливо ставляться до земних ресурсів і піклуються про екологію.

Тож у межах проекту фізик і вчитель іноземної мови проводили німецькомовний урок про енергозбереження.

“Такі уроки проводили у час Години Землі, – розповідає експертка з комунікацій проекту Вікторія Ломака. – Діти спеціально знімали відео на мобільний телефон, щоб заохотити товаришів вимкнути світло на одну годину. Також у кожній школі проводили проект “Мої обіцянки Землі”. У кожному класі учні вирізали сердечки та наклеювали їх на зображення Землі з побажаннями і обіцянками, як покращити навколишнє середовище”.

Фото надане організаторами проекту

Минулого року учні трьох шкіл брали участь у міському заході – Днях сталої енергії. Вони дефілювали в одязі з вторинної сировини.

Цього ж року в межах цієї події буде показ під відкритим небом фільму про збереження екології – “Врятуй планету” Леонардо Ді Капріо. Цей фільм є українською на YouTube.

Також заплановані майстер-класи з виготовлення екомила і демонстрація набору юного енергоменеджера, за допомогою якого можна зарядити мобільний телефон від сонця. Він складається з сонячної панелі і прибору для вимірювання температури та обсягів споживання електроенергії тим чи іншим пристроєм. Менші ж діти своїми руками виготовлятимуть вітрячки з дерев’яних паличок та паперу.

Ще буде екоквест у лісі біля міста та екскурсія в Сумський національний аграрний університет.

“Науковці звідти розробили екокети, які можна їсти після використання. Ми хочемо, щоб діти подивились на це все”, – розповідає пані Вікторія.

“Ми вже домовились, що діти зможуть відвідати лабораторію, подивитись, як виготовляються та як розкладається пакетик – дітям покажуть стадії”, – додає пані Катерина.

Фото надане організаторами проекту

Жінки кажуть, що саме такі речі можуть зацікавити учнів та спонукати їх бути екосвідомими. А також – різноманітні флешмоби та конкурси, які періодично проводять на спеціальній сторінці у Facebook.

Вікторія Топол, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – alphaspirit, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення