Безпечна школа – та, в якій дитина може вільно розвиватися, не боятися своїх особливостей та відчуває себе в безпеці. Саме такою має бути школа, відповідно до освітньої реформи в Україні. На перший погляд може здатися, що за це мають відповідати лише вчителі та директори школи. Проте підтримка батьків украй важлива, особливо, коли це стосується дітей молодшого віку.
- Пам’ятайте, що НУШ відмовилася від оцінок на ранньому етапі початкової школи. Адже часто проблема порівняння з іншими та відчуття, що “краще, ніж у Віки Петренко з першої парти, однаково не буде”, культивується занадто турботливими батьками, які таким чином намагаються мотивувати дитину. Кожна людина має свої особливості та таланти. Порівнювати схильну до творчого безладу на робочому столі дитину зі старшим братом, який завжди складає футболки в довершені прямокутники, – не мотивуватиме прибратися, а лише пригнічуватиме дитину. Діти повинні знати, що вони мають право на помилку, можуть не бути бездоганними.
- Розмежуйте ваші бажання і бачення майбутнього вашої дитини з тим, чого вона дійсно хоче. Часом батьки, бажаючи кращого для дитини, намагаються здійснити власні нереалізовані мрії. Перш ніж віддати дитину на танці чи в спортивну секцію, впевніться, що їй цього хочеться. Адже якщо дитина витрачатиме весь свій вільний час на хобі, яке не приносить задоволення, сил на навчання може не вистачити.
- Постійний контроль не сприяє здоровому психічному розвитку дитини. Не залишати кількамісячну дитину одну в кімнаті – здорова обачність, а от не дозволяти в 7 класі переходити дорогу без батьків – нездоровий контроль, який не дозволяє дитині розвивати самостійність. У майбутньому діти таких “контролерів” мають тривожність, лякаються нового та підсвідомо чекають постійного схвалення. Вони не вміють щось вирішувати самостійно. Як би сильно ви не намагались вберегти сина чи доньку від загроз світу, у дорослому віці їм доведеться стикатися з більшими складнощами, ніж подряпина від падіння з велосипеда. І вони мають навчитися не лякатися труднощів та вирішувати проблеми. Це зовсім не означає, що меж не має бути, але вони повинні бути розумними.
Ефективна, безпечна і дружня до дитини школа – це не лише приміщення, де дітей навчають писати й читати. Це місце, де формуються цінності та компетентності майбутніх дорослих спільними зусиллями вчителів, адміністрації та батьків.
Олександра Дмитренко, журналістка проєкту “Дружня школа”, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: автор – IgorVetushko, Depositphotos
Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення