Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дружня школа, навчаємось разом, НУШ, початкова освіта, ПрямуємоРазом
7 Квітня 2020
5 430
0
Не всі діти люблять читати, але всіх можна спробувати зацікавити читанням. У НУШ вміння читати і розуміти прочитане є наскрізним умінням для всіх ключових компетентностей.
Проєкт “Дружня школа” запитав учительок із ТОП-10 та ТОП-50 Global Teacher Prize Ukraine 2019, як їм вдається зацікавити своїх учнів читанням.
Юлія Плющ, учителька початкових класів, Костопільський НВК “ЗОШ І ст. – гімназія ім. Т.Шевченка”, Рівненська область
1. Зробіть WOW-ефект. Колись мої учні зовсім не хотіли читати. Що я лише не вигадувала: читацькі щоденники, квіткову читацьку галявину, корабель читача – ніщо не допомагало. Але одного ранку я зайшла до книжкової крамниці і обрала книгу, яку можна читати дітям на уроках. Прийшла до школи, навіть не роздягнулася і почала читати.
Дітей це вразило: Юлія Олегівна нічого не малює на дошці, не роздає зошити, не робить зауважень, а читає! Продзвенів дзвінок. Я відірвала на секунду погляд від книги і, попросивши дітей записати дату в зошиті, продовжила читати. Потім засміялася сама до себе (зі змісту прочитаного). У класі – тиша, я читаю.
Невдовзі перервалася, перепросила за те, що просто не могла не дочитати до кінця розділу. Це був маленький WOW-ефект. За книгою на перерві вишикувалися діти. Її перечитали всі учні!
2. Проведіть батьківські збори і прорекламуйте дитячі книги сучасних авторів. Повірте, багато хто і не знав про їх існування.
3. Часто показуйте дітям буктрейлери за новинками літератури, спонукайте до створення реклами цікавих, на їхній погляд, книг.
4. Влаштуйте родинний челенж #мисім’ящолюбитьчитати. Розпочніть із власної родини та поширте у соціальних мережах.
5. Читайте дітям на уроках емоційно та часто.
6. Зберіть макулатуру, а за отримані гроші придбайте у книжковому магазині книгу, яка б усім сподобалася.
7. Даруйте дітям на день народження книги, підписані з любов’ю.
8. На уроках літературного читання використовуйте прийоми критичного мислення, дискутуйте.
9. На класному Youtube-каналі декламуйте авторські чи улюблені вірші.
10. Інсценізуйте, використовуючи підручні матеріали, імпровізуйте, фантазуйте.
11. Готуйте вистави для батьків, однолітків, створюючи костюми та декорації самотужки.
12. Влаштовуйте скайп-спілкування із сучасними дитячими письменниками.
Олена Гальвіцька, учителька початкових класів, ЗОШ І-ІІІ ступенів № 24, Львів
1. “Щоденні п’ять”. Два з тих п’яти присвячені саме читанню у класі: читання для себе та читання для друга.
2. Читайте під час ранкової зустрічі (для 1-2 класів). Оберіть дитячу книжку і читайте щодня сторінку-дві. Спостерігайте, як усе далі пересувається закладка у книжці, а через місяць уся книга прочитана! Ніщо не переконує дітей краще, ніж власний досвід!
3. Читайте СВОЮ книжку (для 3-4 класів). Знаходьте щодня 15 хвилин, коли кожний (і я, вчитель) читає СВОЮ книжку в зручному для себе місці: за партою, на килимочку, у куточку. Ми навіть на перервах виходили разом у коридор: я чергувала із книгою у руках, а навколо мене – мої учні, кожен зі своєю. Уся школа дивилася на нас!
4. Книжки з перших днів у школі (для тих, хто, як пані Олена, за принципами “Лицем до дитини” та за методикою “Від тексту до букви” у 1 класі). До кожної щотижневої теми є розроблені книжечки легкого читання трьох рівнів складності (для тих, хто вже читає, хто лише починає читати та для тих, хто ще зовсім не читає). Багато книжечок створюю сама. І часто їх героями стають самі діти. Тому читати їм набагато цікавіше. Візуальні словники до теми теж спонукають читати.
5. Створюйте казки. Щотижня діти мають індивідуальні робочі книжечки, у кінці кожної з них я пропоную написати власну казку. Коли таких казок назбирається, створюю книжечку казок, яку діти із задоволенням читають.
6. Робіть рекламу (для 3-4 класу). З мого досвіду, учні так цікаво розповідають про книгу, що за нею відразу ж створюється черга однокласників.
7. Робіть уроки “смішного читання”. Нехай діти приготують найсмішніші епізоди зі своїх книжок та поділяться ними з однокласниками під час групової роботи.
8. Говоріть із батьками. Неможливо донести необхідність читання книжок дитині, яка не бачить такого прикладу вдома. Я рекомендую батькам читати їхнім дітям щовечора хоча б 15 хвилин.
9. Зробіть тематичні батьківські збори. Попросіть батьків поділитися досвідом домашнього читання. Батьки моїх другокласників радять купувати цікаві книжки; читати дитині вголос та читати мамі вголос увечері, коли мама, наприклад, миє посуд; складати разом кросворди та загадки; читати дитячі журнали та газети; шукати значення незнайомих слів; ходити разом до бібліотеки, щоб цей похід перейшов у сімейне свято.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Ben White, Unsplash
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення