Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дружня школа, закон про освіту, навчаємось разом, НУШ
25 Грудня 2019
3 585
0
Уперше поняття “навчання впродовж життя” (“lifetime learning”) з’явилось у роботах британських учених на початку ХХ століття. А вже наприкінці 90-х Європейський Парламент і Рада Європи взяли цю концепцію за основу нової освітньої політики, щоб допомогти майбутнім фахівцям навчитися підлаштовуватися до умов змінного ринку праці.
Це означає, що навчання не може закінчитися після випускного. Натомість, якщо професії майбутнього зазнають змін, працівник, який готовий швидко вчитися, завжди буде конкурентоспроможним.
Саме з цих причин ідея навчання впродовж життя входить до ключових компетентностей, визначених у законі “Про освіту”, яким керується НУШ. Тепер навчання потрібне не лише, щоб знати, але й щоб вміти знайти необхідні знання і знати, як вчитись.
Крім того, аби учні краще навчилися адаптуватися до змін та були затребуваними за будь-яких умов, освітня реформа змінює сам підхід до навичок. Серед важливих компетентностей, яких тепер мають навчити у школі: підприємницька, соціальна та громадянська. Зараз і в майбутньому здатність вирішувати проблеми, вміння генерувати ідеї та втілювати їх, критичне мислення, здатність співпрацювати, попереджувати і розв’язувати конфлікти, знати про свої права та обов’язки і вміння підлаштовуватись під зовнішні фактори – просто необхідні.
Через діджиталізацію змінився і підхід до необхідних навичок у точних науках – окреме місце посідає інформаційно-цифрова компетентність, тобто навички в технологіях та інженерії. Адже зараз діти майже від початку оточені ґаджетами і часто знають, як ними користуватися краще за дорослих.
Чому ці освітні зміни важливі? Світ – не сталий, і вміти вчитись нового – перевага будь-якої людини. Стара система освіти була більш зосереджена на знаннях заради знань. НУШ же фокусується на “м’яких навичках”, які допомагають у реальному житті.
Тому завдання школи – формувати в дітей бажання вчитись та прагнення до самоосвіти, яке буде їй у пригоді впродовж усього життя. Розв’язання такого завдання, натомість, вимагає постійного професійного розвитку педагога.
Школа – не єдине місце, де можна отримати знання чи навички. Батьки можуть першими показати приклад: пройти онлайн-курс, дивитись навчальні відео на YouTube, читати професійну літературу. Покажіть дитині, що вам цікаво, розкажіть, чому це корисно для вашого кар’єрного зростання. “Stay hungry, stay foolish!”, – закликав у далекому 2005 році у відомій промові перед випускниками Стенфорду Стів Джобс. Залишайтесь голодними, залишайтесь дурними. Вчіться все життя і тоді зможете досягти успіху.
Олександра Дмитренко, журналістка проєкту “Дружня школа”, спеціально для “Нової української школи”
Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos
Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення