Напишіть нам

Всі теми

Українські школи спробують міжнародну програму SEE Learning – чого вона вчить і для чого потрібна

У вересні 25 українських шкіл розпочнуть пілотування програми SEE Learning (Social Emotional and Ethical (SEE) Learning – Соціальне, емоційне та етичне навчання (СЕЕН).

Програму розробили спеціалісти Університету Еморі (Атланта, США) задля тренування в дітей уваги, співчуття й турботи, етичної залученості, а також усвідомленості великих спільнот і систем, в яких ми живемо.

Ініціював і підтримує розробку програми духовний лідер Тибету – Далай-лама XIV, який закликає навчати дітей співпереживання.

Глобальний запуск програми відбувся у квітні цього року в Нью-Делі (Індія).

В Україну СЕЕН привезла ГО “ЕдКемп Україна”. Віце-голова організації Олена Масалітіна розповіла “Новій українській школі”, для чого нашій країні така програма і як її пілотуватимуть.

ІСТОРІЯ

В основі цієї програми – наукові праці та книга Деніела Гоулмана “Емоційний інтелект”, яка зараз на піку популярності у світі. Але програма СЕЕН додає до описаного Гоулманом уявлення, що планета – наш спільний дім, що також потрібно дбати про мир і довкілля.

Програму розробляли впродовж двадцяти років. Масштабно її апробовували в 500 закладах освіти (зокрема, у США, Індії, Бразилії, Великій Британії, Швеції, Швейцарії) впродовж останніх п’яти років.

Програма підходить всім: у ній немає нічого, що б вступало в конфлікт з культурним чи релігійним контекстами (серед дітей, які за нею навчалися, були мусульмани, буддисти і атеїсти). Подекуди згадується медитація, але йдеться про практики зосередженості і тренування уваги.

Результати апробації показали, що в дітей збільшується успішність і зменшується рівень булінгу (обидва показники в межах 10%, – авт.).

НАВІЩО В УКРАЇНІ ТАКА ПРОГРАМА

За концепцією НУШ, одна з цілей навчання – формування м’яких навичок (критичне мислення, команда робота), але достатнього інструментарію в учителя для цього немає. Ми проаналізували програму СЕЕН і побачили докладно розписані методики з формування м’яких навичок. Крім того, ми спілкувалися з учителями, які апробували програму в різних країнах, і слухали дітей, які за нею навчалися.

Її можна застосувати на будь-яких уроках. Вона навчає дитину критично мислити, з увагою ставитися до людей навколо і до себе. А ми нечасто вчимо останнього.

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

Є три способи використання програми:

  • окремий урок;
  • інтеграція;
  • позакласна робота.

Плани-конспекти уроків розписані на 45 хвилин. Є окремий методичний посібник (частину ми вже переклали), який пояснює батькам і вчителям що це і навіщо (онлайн посібник не доступний – ред.).

Є методичні посібники для початкової і середньої шкіл. Тобто починати можна з будь-якого віку. Для кожного практики однакові, але адаптовані.

ЯКИЙ ВИГЛЯД МАЄ УРОК

Спершу вчитель ставить запитання дітям. Може розповісти історію, запропонувати розглянути картину чи прочитати фрагмент твору. Основна частина – обговорення з фокусуванням на тому, що дитина відчуває, думає, як з цими почуттями і думками працювати, як вони стосуються інших. Усі можливі запитання і діалоги прописані. Є докладні рекомендації, на що звертати увагу, за чим стежити, як реагувати.

Наприклад, один з перших уроків навчає дитину прислухатися і відстежувати момент, коли в неї з’являються негативні емоції: злість чи роздратування. Діти розглядають приклад картини-іскри, потім міркують, що з нею може статися далі (погаснути, розгорітися).

Далі учням показують картину лісової пожежі – й маємо аналогію, що негативні почуття можемо як погасити, так і дати їм розгорітися. Тоді буде полум’я, яке може зашкодити і тобі, й іншим. Після цього діти навчаються відстежувати такі реакції навіть на фізіологічному рівні (частішає дихання), щоб вчасно усвідомити негативну реакцію. Інші техніки допомагають з цим впоратися.

ХТО МОЖЕ ВПРОВАДЖУВАТИ ПРОГРАМУ

Програма відкрита, тому якщо ви дізналися про неї, вам ніхто не заборонить використовувати її елементи. Але ми за те, щоб було навчання. Адже якщо педагог не знайомий з концепцією, так одразу викладати – складно.

Існує платформа підтримки, але вона поки що тільки англійською. Ми маємо дозвіл на її переклад, але команда університету Еморі поки технічно не готова його додати на сайт.

Щоб вважатися експертом з програми і давати поради іншим педагогам – потрібно отримати сертифікат.

АПРОБАЦІЯ В УКРАЇНІ

Наша мета зробити так, щоб програма працювала продуктивно і не нашкодила дітям. Тому треба підготувати вчителів. Зараз ми переклали і презентували кілька уроків, плануємо спеціальний тренінг.

Перевіряти, як програма працює саме з нашими дітьми, буде наукова група, в яку увійдуть педагоги, соціологи, психологи, культурологи.

Зараз приймаємо заявки на участь у пілоті. У пріоритеті треті й сьомі класи у школах, в яких вчителі прочитали програму, обговорили її в колективі й з батьками. Ми відберемо по одній школі з кожної області й будемо апробовувати різні варіанти впровадження – окремий урок, інтеграція, позакласний захід. Потім поїдемо в школи, поспілкуємося з педагогами, дітьми і батьками.

У підсумку отримаємо офіційний документ на використання програми в українських школах.

ЧИ НЕ СХОЖА СЕЕН НА МАЙНДФУЛНЕС

Вони дотичні, є багато схожих програм. Але майндфулнес більше зосереджений на особистісному рівні. А СЕЕН працює на глобальному, чого нам дуже не вистачає і через що відбуваються конфлікти між різними країнами. Бо діти не вчаться мислити, що не тільки будинок – їхній дім, а й ціла планета.

Нагадаємо, що вчителі можуть пройти онлайн-курс з методик SEE Learning.

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – racorn, Depositphotos

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення