Напишіть нам

Всі теми

Початок навчання. Як йдуть до школи в Естонії і Фінляндії

Безпека, дистанція, маски. Одні школи лише готуються до початку занять, а інші вже навчаються два тижні.

У різних країнах застосовують різні підходи. Спільного алгоритму дій немає, й досі точаться суперечки – чи потрібно вимагати носіння масок від дітей і вчителів, чи варто їх тестувати на коронавірус, як забезпечити соціальну дистанцію там, де завжди було багато дітей.

“Нова українська школа” розповідає, як ці питання вирішують в Естонії і Фінляндії.

ЕСТОНІЯ

Навчання після карантину тут поновили в травні. Іспити й тести школярі складали у звичайному режимі в червні й липні.

Учитель англійської мови в приватній школі Тарту Тааві Крайтсманн жартує, що цей навчальний рік можна описати прислів’ям: “Сподівайся на краще, але готуйся до гіршого”.

Кілька років поспіль навчальний рік у цій школі розпочинається в другій половині серпня. Здебільшого школи Естонії починають навчання з 1 вересня.

“У червні ми підбивали підсумки, робили висновки та готувалися до наступного навчального року. Вчителі нашої школи загалом добре впоралися з дистанційним навчанням – переважно завдяки багаторічним інвестиціям в освітні технології.

Усі наші студенти мають iPad. Ба більше, ми роками проводимо так звані дні електронного навчання, а це означає, що самостійне навчання вдома – не нова концепція для наших студентів”.

Усім школам Естонії рекомендовано дотримуватися порад від Міністерства освіти.

Поради для зменшення ризиків:

  • забезпечити готовність до організації дистанційного навчання, включно з частковим дистанційним навчанням;
  • домовитися про режим роботи викладацького складу в разі часткового та повного дистанційного навчання;
  • домовитися про можливості замін серед викладацького складу в разі виникнення ризику захворювання;
  • повноцінне використання класів і шкільних приміщень для забезпечення розпорошення людей;
  • доступ до приміщень школи:

гнучкий розклад;

дві зміни за можливості;

більше уроків на вулиці;

доступ до школи стороннім особам не заборонений, але рекомендовано враховувати необхідність цього;

дозволено здавати приміщення школи чи молодіжного центру третім особам для проведення різних заходів, але кімнати після цього необхідно прибирати та провітрювати.

  • організація заходів, зборів, екскурсій, польових досліджень:

планувати заходи і збори варто так, щоби групи не були численними;

міжнародні події та подорожі рекомендують не проводити;

екскурсії рекомендують організовувати класами чи групами.

  • закупівля та використання засобів індивідуального захисту:

керівник установи відповідає за надання засобів індивідуального захисту;

вчителям і учням із груп ризику повинні гарантуватися безпечні робота та навчання (наприклад, дистанційне);

треба розглянути можливість встановлення дезінфікційних контейнерів у аудиторіях чи коридорах з урахуванням вимог поводження з хімічними речовинами.

  • домовитися про організацію комунікації між школою та батьками;
  • розроблення плану дій в разі виявлення хворих на COVID-19.

Тааві каже, що у їхній школі вже є альтернативний розклад дистанційного навчання.

“Брак злагоджених дій був одним із найбільших викликів навесні. Виникла плутанина з плануванням відеоуроків та консультацій. Важливо, щоби кожен учень міг бути присутнім”.

Батькам пропонують пройти самостійно тренінги з користування онлайн-платформами, щоб їм було легше допомагати дітям у разі потреби та пильнувати навчання.

“Загальна рекомендація, яку я даю і колегам, і батькам: „Це теж мине”. Кризи, як правило, виявляють вразливі точки в суспільстві. Одним із важливих аспектів освіти є те, що потрібно зосередити більше уваги на індивідуальних навчальних шляхах та навичках самостійного навчання учнів. Суспільство та ринок праці навколо нас постійно змінюються. Тож освіта повинна йти в ногу”.

ФІНЛЯНДІЯ

У Фінляндії навчальний рік почався ще 12 серпня. Національне агентство освіти Фінляндії оприлюднило напередодні загальні рекомендації.

Заклади освіти повинні врахувати такі аспекти під час планування навчального року:

  • підготувати план дій у разі необхідності переходу на дистанційне навчання;
  • забезпечити всіх учасників освітнього процесу необхідною інформацією в разі переходу на дистанційне навчання;
  • зміни до навчальної програми не вносяться.
Початок навчання. Як йдуть до школи в Естонії і Фінляндії

Батькам пропонують пройти самостійно тренінги з користування онлайн-платформами, щоб їм було легше допомагати дітям у разі потреби та пильнувати навчання. Фото: автор – vadimphoto1@gmail.com, Depositphotos

Школам рекомендують враховувати такі аспекти для організації навчання восени 2020 року:

  • перевірити наявність та доступність технічного обладнання, підключення;
  • скласти плани організації шкільного харчування для різних ситуацій;
  • перевірити готовність роботи соціальних працівників, розробити план дій у кризовій ситуації;
  • переглянути й оновити річні плани з огляду на можливі переходи або чергування контактного та дистанційного навчання (включно з варіантами оцінювання);
  • особливу увагу приділити налагодженню комунікації між школами та батьками;
  • запланувати можливий перерозподіл обов’язків та завдань персоналу, а також приділити увагу добробуту персоналу;

Національне агентство освіти Фінляндії (EDUFI) надало школам інструкції та допоміжні матеріали щодо цих аспектів:

Для мінімізації контактів рекомендують:

  • крім дітей та працівників, стороннім особам не рекомендовано заходити на територію навчального закладу;
  • класи та інші шкільні приміщення мають бути облаштовані так, щоби в одному приміщенні було менше людей, ніж зазвичай, або щоби між кожною особою було більше простору;
  • персонал повинен працювати з однією і тією ж групою дітей / учнів протягом дня;
  • у початкових класах вчителі залишаються зі своїм класом протягом усього дня. У середній школі та на факультативах учителі можуть змінюватися, якщо викладання ніяк інакше не можна організувати;
  • треба створити простір для забезпечення соціальної дистанції;
  • харчуватися учням рекомендовано зі своїм класом. Їдальню можна використовувати за порядком;
  • персонал повинен уникати зібрань, учителям варто проводити свої засідання переважно віддалено;
  • якщо в когось у навчальному закладі діагностують COVID-19, ті, хто мали контакт із цією особою, повинні відбути на карантині 14 днів.

Учителька початкових класів школи Viikki в Гельсінкі Анні Лукоміес розповідає, що рекомендації Національного агентства освіти Фінляндії мало чим відрізняються від тих, які були оприлюднені навесні, коли школи відновлювали навчання після карантину.

“Здебільшого рекомендації зводяться до вже відомого: дотримання гігієни, соціальна дистанція, реорганізація шкільного розкладу, щоби не було в одному приміщенні одночасно багато дітей. Кожен, хто приходить до школи, повинен бути абсолютно здоровим. Якщо уряд рекомендуватиме закрити школи, ми перейдемо на дистанційне навчання. Відповідні навички в нас є”.

Усім батькам учнів директор повідомив про організацію навчання через загальношкільний чат. Школярі отримали всю необхідну інформацію про початок занять від своїх учителів.

Уроки й учительські зустрічі на вулиці

Ще одна вчителька початкових класів з Гельсінкі Аня Хурінайнен-Косунен розповідає, що школа, в якій вона працює, – доволі велика, тому вдалося організувати навчання так, що діти з різних класів практично не пересікаються в коридорах.

“Перерви для обіду скоротили. У їдальні одночасно дозволено харчуватися не більше ніж трьом класам. Ми часто миємо руки: коли приходимо до школи, коли йдемо їсти, заходимо до класу після перерв тощо”.

Кожен клас має свій туалет. Перерви діти проводять на вулиці.

Збільшена кількість уроків на свіжому повітрі. Аня розповідає, що чимало вчителів у Фінляндії роками використовували навчання поза стінами школи.

“Оскільки я практикую такі уроки давно, і мої діти звикли до навчання на свіжому повітрі, для мене це не проблема”.

Аня каже, що особливо діти люблять уроки на вулиці, де можна активно рухатися.

“Довколишній світ, математика, мистецтво, фізкультура. Та й просто ми часто виходимо у двір почитати”.

У школі є велике подвір’я, тому місця вистачає всім. Поряд ліс. Коли погода хороша вчителька проводить так звані “лісові” уроки щодня.

Бували дні, коли всі уроки я проводила в лісі. Ми брали з собою килимки, їжу і йшли до лісу. Для нас і дощ не є перешкодою. Ми ж не з цукру зроблені”, – жартує Аня.

Діти люблять робити дослідницькі проєкти, особливо восени й навесні.

“Тоді добре видно, коли природа готується до сну, а коли починає все довкола оживати. Природа сама за себе пояснює. Ми багато фотографуємо, малюємо. Потім діти роблять неймовірні презентації, фільми і фотоколажі. Діти використовують у своїй роботі такі iPad-додатки як Book Creator, Puppet Edu, iMovie”.

Взимку на уроках природознавства діти досліджують сліди птахів і звірів на снігу, на уроках математики вимірюють снігові кучугури і придумують власні задачі.

Вчителі можуть збиратися для консультацій чи обговорення поточної ситуації на вулиці з дотриманням дистанції.

Оскільки навчання почалося всередині серпня, уже зараз Аня може сказати, що її третій клас добре вчиться.

“Ми повторили те, що діти вчили наприкінці минулого навчального року і зробили чимало практичних вправ на закріплення матеріалу. Діти пам’ятають все, що ми проходили навесні”.

Читайте також “Складний початок навчання. Як готуються директори українських шкіл” та “Маски, антисептики, дистанція: як 8 країн відкриватимуть школи (ПОРІВНЯННЯ)”

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Tverdohlib.com, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber, а також Telegram для учнів

Матеріали за темою

Обговорення