Теми статті: англійська мова, батькам, вчителям, директорам, учням
25 Серпня 2020
1 563
0
Активне позашкільне життя дає можливість дітям творити зміни. Спочатку у своїй школі, потім – у громаді. Що пропонують учні і як відгукуються на пропозиції дітей учителі в школах Закарпатської, Луганської й Донецької областей – дізнавалася “Нова українська школа”.
Школа у Великих Лазах Закарпатської області минулого літа долучилася до проєкту Британської Ради “Школа як осередок соціальної згуртованості та стійкості в громаді”. Учителька англійської мови й очільниця Learning Hub (простору для неформального вивчення англійської, – ред.) Світлана Пузяк розповідає, що вони змогли реалізовувати одразу кілька ідей.
“Ми вирішили, що це те – що нам потрібно. Адже ми зможемо навчати учнів англійської мови (через Learning Hub), підвищити кваліфікацію наших учителів, брати участь у різних проєктах і об’єднати нашу молодь”.
За рік роботи багато вчителів школи стали учасниками курсів, семінарів-практикумів, заходів за сприяння Британської Ради. Це підштовхнуло до нових планів і ідей.
“За цей рік наші вчителі неодноразово розробляли й подавали заявки на проєкти соціальної дії. У жовтні провели пітчинг соціальних проєктів у партнерстві з Британською Радою, ГО “Молодіжна платформа” і “Простір молоді”. Так з’явилися два проєкти нашого закладу – Звичаївка (проведення заходів, у яких беруть участь діти, – ред.) і Молодіжний Хаб. Це молодіжний простір, де учні мають змогу зустрічатися, ділитися ідеями, які ми можемо потім втілювати”, – розповідає Світлана.
Кілька тижнів тому школа брала участь у Хакатоні активних шкіл. Школа Великих Лаз сформувала три команди вчителів, і одна з них перемогла. Тож незабаром поблизу школи з’явиться відкритий спортивний мультифункціональний простір Golden Ball для індивідуальних і командних занять спортом.
Цьогоріч школа реалізувала ще кілька проєктів – “Краса своїми руками” (учні та мешканці громади проводять творчі майстер-класи), “На перерву без гаджетів”(відмова від ґаджетів під час перерви), “Подорож у казку” (ляльковий театр), “Нове життя старим речам”, “Велопарковка” і “Клас без меж” (простір просто неба).
Десятикласники Михайло Кучірка й Руслана Коваль стали співавторами проєкту “Нове життя старим речам”. Друзі тиждень обговорювали його деталі.
“Суть проєкту в тому, щоби переробляти старі речі – футболки, старі іграшки, полотна – і робити щось нове й корисне. Допомагала нам учителька інформатики, яка стала нашим менеджером“, – розповідає Михайло.
У школі працює ініціативна група дітей – Молодіжна рада.
Кожну нову ідею учні обговорюють спочатку самі, а потім йдуть за порадою до вчителів. В ініціативній групі – учні 9–11 класів.
Участь у Молодіжній раді школи, за словами Михайла, дає йому більше впевненості в тому, що школярі багато чого можуть змінити і зробити.
“У нас є можливість через молодіжну раду прийти до директора і сказати, що нам потрібно. Ми можемо взяти ключі і збиратись, коли нам потрібно”.
Цьогорічна випускниця Крістіна Газа каже, що сумуватиме за активністю поза навчанням. Адже коли школа виграла проєкт “Молодіжний хаб”, рада стала збиратися частіше.
“Я любила брати участь у різних концертах, проєктах, акціях і конкурсах. Для мене це було весело і я отримувала енергію. У нас є вчителі, які люблять із нами проводити час. Вони самі активно заохочують нас до дій”.
За словами учениці Руслани Коваль, ініціатива самих учнів дуже важлива.
“Щоби не вчитель приходив, а діти самі пропонували, – наголошує дівчина. – Нам потрібні підтримка й віра – від учителів, батьків, друзів. Я інколи ходила коридорами й питала в дітей – що б вони хотіли змінити чи зробити самі. Завдяки проєктам ми можемо реалізувати те, що нам хочеться, і те, чого немає в нашій школі“.
“У дітей часто бувають ідеї, які ми, вчителі, можемо підтримати, написавши проєкт і подавши заявку, – додає пані Світлана. – Нам вдалося згуртувати молодь. Діти бачать, що можуть займатися тим, що їм подобається. Їх мотивує, коли вони бачать, що їхні старання не марні”.
Серед пропозицій на майбутнє – переозвучування фільмів, написання сценаріїв і знімання власного телепродукту.
Школярі кажуть, що хочуть мати в школі більше творчих гуртків і спортивних секцій.
“Нам важливо мати простір, щоби випускаи енергію”, – каже Крістіна, а Михайло додає:
“Ми подаємо багато проєктів, і не всі приймають. Але не опускаємо руки. Коли щось робиш своїми руками, а потім його демонструєш, то це круто. Ми можемо спробувати себе в багатьох ролях”.
Біловодська гімназія (Луганська область) 2019 року почала брати участь у проєкті “Школа як осередок соціальної згуртованості та стійкості в громаді” від Британської Ради. Фасилітаторка Learning Hub Олена Безкобильна розповідає, що попри те, що навчальний заклад співпрацює з Британською Радою лише рік і незважаючи на карантин, партнерство дає свої плоди.
Біловодська гімназія теж брала участь у Хакатоні активних шкіл.
“Від нашої гімназії чотири творчі групи брали в ньому участь і дві перемогли. Це проєкти “Креативна зона активного відпочинку разом” та “Театральне містечко””.
Фасилітаторка проєкту “Активні громадяни” Ірина Кільбасович жартує, що може годинами розповідати про залученість школи до проєктів. “Креативна зона активного відпочинку” нині на стадії реалізації.
“Наш проєкт має ідею згуртувати шкільну спільноту для активного дозвілля. Буде створено спеціальний простір для цього”, – ділиться Ірина.
Уже закупили тенісні столи, на четвертому поверсі переобладнують велику гімнастичну залу, де будуть зони для настільних і активних ігор.
“Ми хочемо розмістити парти, які діти мають розфарбувати, вздовж стіни. Там вони можуть грати в ігри, робити наліпки”. Також місцевий художник має розмалювати частину стіни.
У зоні, яку між собою називають “Разом” і якій уже придумали абревіацію – розумна, активна, зорієнтована оптимістично молодь – планують проводити турніри і змагання.
Другий проєкт “Театральне містечко” покликаний відродити театральну традицію в школі. Олена Безкобильна розповідає, що кілька років тому активні батьки школярів самі ініціювали створення театру.
“Вони створили театральний гурток і за участю дітей ставили вистави. На Новий рік неймовірна феєрія була. Багато чого придумували, виготовляли костюми й декорації”.
З часом театр припинив діяти, адже діти тих батьків закінчили школу, а інші дорослі не підхопили ініціативу.
“От ми й вирішили спробувати відродити хоча би щось подібне. Щоби залучати всіх дітей школи й батьків”, – каже пані Олена. За її словами, діти хочуть активнішого залучення батьків.
“Як будуть спільні інтереси в батьків і дітей, тоді легше реалізовувати проєкти. Та й нам завжди легше порозумітися одне з одним, коли ми включені у творчий процес”, – додає вчителька.
“Важливо, щоби батьки брали участь у позашкільному житті дітей, підтримували нас у проєктах”, – підтверджує восьмикласниця Даша Безкобильна.
Учні розробляли проєки під час хакатону, проте активні в школі не лише старші класи. Пані Олена розповідає, як минулоріч молодші школярі, які відвідують англійський гурток на базі Learning Hub, запропонували заспівати попурі англійських пісень на концерті для всіх майбутніх першокласників Біловодчини.
“Вони вигадали образи акулят. Усі з азартом робили костюми й маски, репетирували пісні. Якщо спочатку не всі хотіли відвідувати гурток, то під час підготовки до концерту долучилися чимало дітей”.
Учні середніх класів організували книжкову лікарню, у якій дають друге життя підручникам. А старшокласники впорядковують територію школи, насаджують дерева і квіти.
Ще одна гордість гімназії – проєкт “Флікери носи – здоров’я бережи”. Флікери – це брелоки, які відбивають світло вночі, щоби було безпечно на дорозі.
“Як цінно було бачити радість, коли школярі роблять щось спільно для когось. Вони виготовляли флікери для дітей із садочків. А потім ще залучили інші школи району до виготовлення. Це всіх надихає”, – захоплюється вчителька.
Даша Безкобильна додає, що школа для неї стала місцем, де вона вчиться вірити в себе.
“Я допомагаю вчителям проводити різні заходи серед молодших класів – виготовляти сувеніри, роздаткові матеріали, підбираю музичний супровід до свят та вистав. Ми багато часу спілкуємось, дізнаємося нове”.
Участь у проєктах забирає чимало часу, але за словами Даші, вона встигає і вчитися, і творити.
Інша учениця 8 класу Оля Олекса розповідає, що позашкільна діяльність дає додаткові емоції, гарні спогади й можливість розвиватися в різних напрямах. А ще вона може покращувати школу:
“Хочеться, щоб у школі було більше зон для відпочинку на перерві, щоби на майданчиках було більше тренажерів, щоби були додаткові гуртки, пов’язані з театром, робототехнікою, журналістикою. І щоби вони були доступні для кожного, незалежно від віку”.
За словами учениці 10 класу Ані Ставицької, через проєкти вона хоче організувати простір, де можна було б проводити час на перервах.
“Також ми давно мріємо про шкільне телебачення та місце для перегляду фільмів. Дуже важлива підтримка ідеї від вчителів і їхня допомога в написанні та реалізації проєктів”.
Вугледарська ЗОШ №2 (Донецька область) долучилася до проєктів Британської Ради 2018 року.
“Коли створювали ресурсні центри для вчителів англійської мови в Донецькій і Луганській областях, нас запросили на тренінги”, – розповідає фасилітаторка Learning Hub Тетяна Агаркова. Для вчителів це був новий досвід. Однак, уже згодом школа долучилася до проєкту “Активні громадяни”.
“Ця програма розвиває в дітях лідерські якості, вчить брати на себе відповідальність за своє життя, за життя громади й усвідомлювати, що ми всі взаємопов’язані, ми всі живемо в одному світі й нам треба його зберегти для своїх нащадків”.
Охоче школярі долучаються до проєктів, у яких можна проявити творчі здібності – театральні постановки, танцювальні конкурси, каже Тетяна й додає, що їм пощастило, адже діти одразу почали долучатися.
До прикладу, коли декорували стіну для Learning Hub, вишикувалася черга, щоби залишити свою розфарбовану долоню і зробити селфі.
“Якщо діти вже залучені, то вони й допомагають радо. Треба отримати літературу – ми доможемо, треба каталог зробити літератури з 500 примірників – ми допоможемо. Можливо, справді це вдається тому, що не примушуємо, а часто по-партнерськи просимо допомоги”.
У літньому хакатоні активних шкіл вугледарська школа здобула перемогу з трьома ініціативами: “Plastic Free” (організація перероблення пластику за допомогою пресу), “heArt to heArt” (побудова об’єднавчого творчого простору та облаштування мистецького простору для всіх дітей, серед яких діти з особливими освітніми потребами), “OpenAir School” (облаштування інтерактивного простору на свіжому повітрі).
Дев’ятикласниця Софія Гурідова каже, що її найбільше зацікавив проєкт відкритого класу.
“Це місце, де можна проводити не тільки уроки, а й різні концерти. Нам також важливо мати більше інформації про нові можливості”.
“Ми намагаємося заявляти про себе – розміщуємо інформацію про різні заходи в соціальних мережах. Є сайт школи, але нам хочеться більшого поширення. Після розміщення відео й текстових повідомлень про активності, які є в школі, до нас приходять молодші школярі”, – розповідає Тетяна.
До прикладу, школа має традицію проводити флешмоб до Дня здоров’я, у якому бере участь уся спільнота.
“Це була ініціатива учнів. Уся школа виходить у двір, ми виставляємо колонки й робимо зарядку. Діти самі обирають музику і тренують танцювальні рухи”, – розповідає пані Тетяна. На перервах старшокласники часто проводять руханки для малечі.
Учень 10 класу Михайло Слободенюк розповідає, що в життя школи залучені учні різних класів.
“Коли ми реалізовуємо різні проєкти, для нас важливо, щоби нас чули. Я знаю, що можу поговорити з учителями не тільки на теми, дотичні до навчання”.
Ольга Головіна, “Нова українська школа”
Титульне фото: Сергій Гудак
Проєкт “Школа як осередок соціальної згуртованості та стійкості в громаді” реалізовується Британською Радою в Україні у партнерстві з Міністерством освіти та науки України за фінансової підтримки Посольства Великої Британії в Україні.
Обговорення