Теми статті: вчителям, директорам, дистанційна освіта, закордонний досвід
25 Квітня 2020
13 063
0
Рекомендації вчителю, як проводити дистанційне навчання вже в другий дня карантину – так вчинив естонський Innove (інститут розвитку освіти), який можна назвати аналогом українського ІМЗО (або нового УІРО – Українського інституту розвитку освіти).
На другий день карантину інституція записала відеозвернення з простими, доречними і людяними порадами вчителям. На четвертий тиждень карантину з’явилась ще одна добірка рекомендацій, заснованих на висновках уже пройденого карантинного навчання.
“Нова українська школа” публікує обидві добірки порад українською мовою.
Шановний учителю, дорогий колего, добрий день! Ласкаво просимо в нашу нову шкільну реальність. Сьогодні закінчується другий день дистанційного навчання. Він показав, що у всіх дуже багато питань, навіть є невелика сум’яття. Будь ласка, зберігайте спокій, дорогий колего. Пам’ятайте, що це – тимчасова ситуація. Стрес вчителя передається і учням. Пам’ятаймо, що дві третини навчального року вже лишилися позаду і ми вже досягли більшості результатів навчання.
Ми не перейшли на електронне навчання, ми перейшли на дистанційне навчання. Чим простіше і природніше ми його організуємо, тим кращих результатів навчання ми досягнемо і тим простіше та краще цей етап пройдуть разом з нами і наші учні.
Електронне середовище – це не єдина можливість організувати навчання. Якщо у процесі використання цифрових пристроїв виникнуть будь-які проблеми, завжди можна повернутися до підручників і зошитів. Олівці, підручники та зошити нікуди від нас з вами не поділися.
Використовуймо ті цифрові платформи, ті різні види електронних засобів, з якими добре знайомі і ви, і ваші учні. Зараз – не час випробовувати ті електронні додатки або ті різні види нових способів навчання, з якими добре не знайомі ані ви, ані ваші учні. Ті завдання і ті види засобів електронного навчання, які ще добре не знайомі, спричиняють в учнів неприязнь, сум’яття. Це також впливає на їхню мотивацію. Завдання, особливо першого тижня дистанційного навчання, – зберегти режим і мотивацію в учнів до навчання.
Продумайте розумні обсяги завдань і реалістичні терміни їх виконання. Встановіть довірчі стосунки з батьками, регулярно отримуючи від них зворотний зв’язок про те, наскільки важким виявилося виконання завдання і наскільки довго учень його виконував. Будь ласка, подумайте і про те, на який шкільний ступінь розраховане виконання певного завдання.
Виконання електронного завдання не повинно займати в учнів цілий день. Якщо ваші учні потребували особливої підтримки і в нормальному режимі навчання, будь ласка, не забудьте диференціювати тексти і завдання для них і під час дистанційного режиму навчання.
Якщо у вашого учня була раніше помічена схильність до комп’ютерної залежності, зверніть на це увагу зараз під час планування дистанційного навчання. Спільно з батьками ви можете розробити альтернативні способи навчання саме для цього учня.
Будь ласка, візьміть до уваги те, що батьки не можуть бути в ролі вчителя. Для пояснення нового матеріалу, будь ласка, скористайтеся можливостями електронного середовища навчання, наприклад, навчальними відео, і сплануйте навчання так, щоб відповідальністю батьків стали лише закріплення матеріалу і виконання домашніх завдань.
Повідомте батькам про те, як і в який час із вами можна зв’язатися, наприклад, електронною поштою або телефоном. Заплануйте хоча б раз на тиждень більш тривалий час для консультацій, коли ви зможете пояснювати будь-які завдання за темою або розповідати, як будуть відбуватись оціночні роботи.
Пам’ятайте, шановний педагогу, що ви в цей час не маєте бути героєм і ви не можете одноосібно відповідати за те, що відбувається зараз. Якщо ця форма організації навчальної діяльності зараз не є ефективною, будь ласка, сміливо повідомляйте про це керівництву школи. Звертайтеся по допомогу до керівництва школи і фахівців Innove. Зберігаймо спокій та підтримуймо одне одного і разом підтримуймо наших учнів.
1. Викладання відіграє велику роль під час дистанційного навчання, оскільки можливості контакту значно зменшилися і учням необхідно набагато більше підтримки. Е-рішення допомагають як у навчанні, так і в викладанні: для пояснення нового матеріалу можна, наприклад, записати відео (навчальний матеріал і на майбутнє!).
Хоча дистанційне навчання дозволяє використовувати різні види е-середовища, усе ж необхідно пам’ятати, що не весь навчальний процес повинен відбуватися в комп’ютері або цифровому пристрої – зараз підхожа можливість застосувати дослідницьке, проєктне навчання або ж дати учням творчі завдання.
Під час навчання в домашніх умовах, в учнів є хороша можливість використовувати всі види середовища і всі матеріали, які їх оточують: твори художньої літератури та довідкову літературу, журнали, газети, настільні ігри, природне середовище, засоби для дослідницького навчання, які можна знайти вдома. Водночас, підручник, робочий зошит нікуди не зникли – для молодших школярів, очевидно, вони набагато звичніші, ніж нові види е-середовища.
2. Наставництво і надання підтримки в навчанні означає, що як учителю, так і учню потрібно приділяти менше часу технічним маніпуляціям, а більше – поясненню і зворотному зв’язку. Записуйте відеоуроки, свої пояснення, обговорення, раз на тиждень проводьте електронну класну годину, в письмовій інструкції до уроку вкажіть цілі кожного завдання і поетапно опишіть дії учня відповідно до його здібностей.
Тільки після викладання змісту уроку можна перейти до закріплення і перевірки знань, читання додаткового матеріалу і виконання осмислених вправ – тобто не виконання вправ заради вправ, а заради підтримки конкретного і цілеспрямованого навчання.
3. Гнучка і персональна організація навчання завжди вимагає часу, але це єдина можливість навчити і підтримати всіх дітей у теперішній ситуації. Якщо гнучкість відсутня, частина учнів неминуче залишиться без викладання або підтримки. Варто уникати надмірної суворості в термінах і вимогах до форми надання роботи – залишимо місце для творчості і підтримаємо автономність учнів, дозволяючи їм самим планувати свій час.
4. Нинішня ситуація яскраво показала важливість навчання, яким керує сам учень. Учень, який тепер повинен сам керувати своїм навчанням удома (не те, щоб він не мав цього робити і раніше), зіткнувся не лише з більшою свободою, але і з вихідною з неї більшою відповідальністю – навчання перебуває, насамперед, у руках самого учня. Теперішня ситуація створила хороші можливості для тренування навичок самокерування.
5. Повторення в дистанційному навчанні значно легше, ніж вивчення нового матеріалу. Не варто боятися того, що цілі навчання цього навчального року не будуть досягнуті. Якщо такий страх виникне, варто нагадати собі, що велика частина навчального року вже минула. Весна, за пару місяців до закінчення навчального року, – найкращий час, щоб зосередитися на повторенні.
Нові теми, вивчення яких заплановано на час до кінця навчального року, легше викладати через зв’язки з уже вивченим матеріалом, активізуючи наявні в учнів знання з нового погляду (як і у звичайній ситуації). Додаткову інформацію про повторення можна знайти тут (тільки естонською – ред.).
6. Групова робота або спільне навчання в невеликих групах дуже мотивує учнів, особливо молодшого шкільного віку. Необхідно стежити за тим, щоб ніхто з класу не залишився поза діяльністю групи. З іншого боку, має бути допустимо і те, що хтось із учнів хоче виконувати завдання індивідуально, ми ж вчимося по-різному.
Важливо знайти такий спосіб виконання завдання для групової роботи, за якого учням не потрібно зустрічатися. Наприклад, спільне обговорення у груповому чаті.
7. Міжпредметна інтеграція дає хороші можливості знайти спільні частини між предметами і предметними циклами. Співпрацюючи з іншими вчителями, можна надати учням підтримку в створенні цілісної картинки отриманого у процесі навчання знання. Таке отримання цілісного знання підтримують, наприклад, проєктне, дослідницьке, тематичне навчання. Наприклад, тему атома і потепління клімату можна вивчати в межах як природничо-наукових предметів і соціальних наук, так і на математиці і мовних дисциплінах.
Важливою є зміна видів навчальної діяльності, щоб в учня не виникало відчуття втоми і нудьги від виконання одноманітних завдань. Також необхідно змінювати кут зору в межах однієї теми. Можливо також використовувати і навчання за періодами, розподіляючи предмети так, щоб одноразово учень вивчав максимум 3-4 предмети, водночас навчальний процес організований тематично, предмети максимально інтегровані. У початковій школі можна використовувати і загальнонавчальний метод, тематичні навчальні дні, а також дні, вільні від електронного навчання.
8. Упор на ключові компетентності, тому що теми, актуальні в суспільстві зараз, дозволяють формувати їх в учнів.
Здатність цінувати людські стосунки, поводитися як відповідальний громадянин, піклуватися про свою безпеку і поводитися у відповідний спосіб, дотримуватись здорового способу життя, організувати навчальне середовище, вміння чітко висловлювати свої думки і почуття, беручи до уваги ситуацію, розуміючи своїх співрозмовників і враховуючи безпеку спілкування, здатність цілеспрямовано використовувати нові технології, творчо і гнучко реагувати на зміни, використовувати поновлювані цифрові технології – усі ці найважливіші характеристики ключових компетентностей набувають особливого значення в нинішній ситуації.
9. Оцінювання як виставлення оцінок не може бути найбільш важливим у нинішній час (це мають розуміти і батьки). Оцінювати можна, але не обов’язково. Формувальне оцінювання в цей момент набагато важливіше цифрового оцінювання, тому що учневі важливо знати, як йому рухатися далі. Зворотний зв’язок має бути викладений зрозумілою мовою, мотивувати і давати схвальну оцінку зусиллям, які учень докладає в усьому процесі навчання.
Помилки – це природна частина процесу навчання, вони можуть прискорити більш глибоке засвоєння знань, якщо їх проаналізувати і вчитися на них за допомогою вчителя. Важливо зберегти в учнів віру в себе і мотивацію до навчання!
10. Дуже важлива підтримка учнів з особливими освітніми потребами, тому що в них ще можуть бути не сформовані навички самостійної діяльності, необхідні для дистанційного навчання. Цілями дистанційного навчання для учнів з особливими освітніми потребами є формування почуття відповідальності і розвиток навичок планування. Ті ж цілі можуть бути актуальними і для учнів початкових класів.
І ще… Продовжуйте зберігати спокій! Чим спокійніший учитель, тим спокійніші дитина і батьки. Спілкування допомагає запобігти напрузі і страхам, що виникають у процесі навчання. Якщо ви зайшли у глухий кут, сміливо просіть про допомогу в адміністрації школи, колег або Innove. Нинішня організація навчання дозволяє і вчителям учитися у своїх учнів – наприклад, того, як працювати в цифровому середовищі.
НЕ ЗАБУВАЙТЕ, ЩО І ВАМ, І УЧНЯМ НЕОБХІДНИЙ І ВІДПОЧИНОК!
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – AlexBrylov, Depositphotos
Обговорення