Напишіть нам

Всі теми

Чілдрен Кінофест: 5 фільмів, які можна показати на уроках

Щорічно у межах Чілдрен Кінофест, на початку шкільних літніх канікул, можна подивитись фільми з Міжнародної програми фестивалю, а також – з Національного конкурсу короткометражних фільмів, знятих дітьми.

У 22-х містах є кінотеатри, куди можна потрапити на безкоштовний кінопоказ. А вчителі можуть безоплатно отримати фільми для уроків, позакласних занять, а ще – влаштувати у своєму місті чи школі кіноклуб. Усі фільми на фестивалі – для дітей та про дітей.

“Нова українська школа” зібрала добірку з 5-ти повнометражних фільмів Міжнародної програми фестивалю з поясненням, на яких уроках та в межах яких тем їх можна використовувати. Аби отримати фільми, які ви хочете використати на уроках або для створення кіноклубу, заповніть заявку.

Більше про Чілдрен Кінофест читайте за цим посиланням.

“Моллі Мун і чарівний підручник гіпнозу”

Режисер: Крістофер Н. Роулі

Виробництво: Великобританія

Тривалість: 98 хвилин

Вікова категорія: 7+

Зміст: Моллі Мун – сирота, яка живе у притулку. Його директорка Міс Аддерстоун забороняє вихованцям співати, їсти солодощі та дивитись телевізор, а також змушує їх їсти рибний суп протягом тижня. Все змінюється, коли до рук Моллі потрапляє таємнича стародавня книга з гіпнозу. Моллі відкриває в собі дивовижну здатність: змушувати людей робити все, що вона забажає.

Тема: поняття про чесність, щирість, мотиви вчинків, успіх

Навчальний процес: профорієнтація

Питання для обговорення:

  • Якби ви мали навички із книги, кого та для чому ви б загіпнотизували?
  • Як ви вважаєте, чому Моллі захотіла стати зіркою?
  • Кого з фільму про Моллі Мун можна назвати чесним? А кого ні?
  • Закінчіть речення:

1. Коли я говорю неправду, я відчуваю…

2. Коли мені говорять неправду, я відчуваю…

3. Людина, яка обманює…

  • У фільмі Моллі використала чари, аби стати успішною. Що насправді треба, аби опанувати ту чи іншу професію?
  • Яка професія підійшла б Молллі? Чому?

Додатково: Фільм можна також використовувати в межах теми про вибір професії. На початку фільму дія відбувається в дитячому будинку. Тут, окрім Моллі та вихованців, глядач знайомиться із директоркою, вихователькою, кухаркою, а також – бібліотекаркою. Крім того, кожен із дітей має власні інтереси.

Пізніше в історії з’являється злодій Нокман та його мати, які замість того, аби обрати професію, вирішили жити за рахунок інших. Здійснивши подорож до Лондона, Моллі стає співачкою. Зрештою, вона розуміє, що без чарівного гіпнозу вона б не змогла стати такою успішною.

Завдання:

  • Аби пригадати розмаїття професій у світі, можна влаштувати швидку розминку. Учні сідають у коло, у центрі – вчитель. Він вказує на будь-якого гравця, називаючи літеру. Учень, на якого вказали, повинен швидко назвати професію, яка починається на цю літеру.

Більше дидактичних матеріалів до фільму дивіться за цим посиланням.

“Хлопчик у золотих штанях”

Режисер: Елла Лемхаген

Виробництво: Швеція, Данія

Тривалість: 99 хвилин

Вікова категорія: 7+

Зміст: Канікули двох друзів псує чужий жарт: їхні речі викрадають підлітки, поки ті купаються. Один з друзів зміг знайти собі штани замість втрачених джинсів. Виявляється, у нового одягу є дивовижна властивість – щоразу, засовуючи руку до правої кишені, герой може витягнути гроші.

Тема: стосунки батьків та дітей, доброчинність, соціальна нерівність, дружба, взаємодопомога

Навчальний процес: географія, основи економіки, людина і світ 

Питання для обговорення:

  • Чи відрізняється ваше ставлення до головних героїв на початку та наприкінці фільму?
  • Дії головних героїв час від часу викликали у вас неприємні враження? Опишіть сцени, коли ви відчували щось подібне.
  • Чи хотіли б ви, аби у вашому житті сталася подібна пригода? Як би ви вчинили на місці героїв?
  • Що ви можете сказати про стосунки Матса з батьком? Чому, на вашу думку, батько не спілкувався з сином протягом довгого часу?
  • Як ви вважаєте, чому у фільмі з’являються безпритульні? Як можна вирішити цю проблему?
  • Чи робили ви або ваші батьки пожертви? Якщо так, поділіться, кому ви зазвичай допомагаєте.
  • Що ви робите з непотрібними вам речами?

Додатково: Фільм можна використати як приклад глобальних проблем людства: нестача продовольчих та інших життєво важливих ресурсів у певних країнах. Фільм зображує ситуацію, де у однієї частини людей є надлишок ресурсів, в іншої – мінімум.

Завдання:

  • Гра “Передай емоцію”. Дитині дають завдання передати “по ланцюжку” певне почуття за допомогою міміки, жестів, дотиків (вчитель називає почуття так, аби інші не чули). Коли діти передали його по колу, можна обговорити, який саме настрій був вказаний. Потім ведучим стає будь-хто охочий.
  • Запропонуйте учням зобразити суспільство, в якому доходи є рівномірними. Чи можливо це в межах однієї країни, усього світу? Якими будуть основні правила розподілу ресурсів?

Більше дидактичних матеріалів до фільму є за цим посиланням.

“Люблю тебе, мамо”

Режисер: Яніс Нордс

Виробництво: Латвія

Тривалість: 83 хвилин

Вікова категорія: 12+

Зміст: Історія про тринадцятирічного школяра Раймонда і його матір. З одного зауваження у школі починається багатий на пригоди тиждень життя Раймонда: хлопчик втікає з дому, знайомиться з небезпечним світом нічної Риги, потрапляє до поліції, рятує свій саксофон, дружбу і репутацію в маминих очах.

Тема: стосунки батьків та дітей, любов до батьків, обман як механізм захисту, значення совісті в підлітковому віці, дружба в підлітковому віці

Навчальний процес: правознавство, етика

Питання для обговорення:

  • Опишіть стосунки в сім’ї хлопчика. Яким є ставлення сина до матері та навпаки?
  • У фільмі матір приховує від сина стосунки, а хлопчик мовчить про втрату саксофона. Як ви гадаєте, чому в цій сім’ї люди брешуть?
  • Чому головний герой вчинив так з другом? Чи можна виправдати його дії?
  • Чи бували у вашому житті випадки, коли ви не змогли сказати правду через страх бути покараним?
  • Як ви гадаєте, чи існують ситуації, коли брехня має позитивні наслідки та може бути виправдана?
  • Чи зрозуміла для вас кінцівка фільму? Якими ви бачите подальші стосунки між сином та матір’ю?

Завдання:

  • Попросіть кожного учня виділити три факти про себе: два правдивих та один хибний. Кожен із пари має назвати своєму партнерові ці факти. Після чого той має вибрати один факт, який він вважає хибним. Партнери говорять одне одному, чи відгадали вони, але роблять це так, щоб інші учасники не чули. Далі учасники обирають, хто з них презентуватиме власні три факти всій команді. Так робить кожна пара. Обраний представник пари називає факти про себе всій команді, яка має відгадати, де обман. Потім команда обирає одного учасника, який має назвати факти про себе учаснику іншої команди. Виграє та команда, обман якої не було відгадано. Мета гри: вміти виділяти правду та обман; вигадувати факти, які виглядають реальними, розвиваючи фантазію.
  • Запропонуйте глядачам вигадати варіанти розвитку подій замість тих, які відбуваються у фільмі:

1. Хлопчику пишуть зауваження в щоденник. Що він може зробити замість того, щоб вирвати сторінку?

2. Мама, йдучи на побачення, говорить, що йде на роботу. Як інакше вона може вчинити?

3. Телефонує працівник соціальної служби. Як міг би вчинити Раймонд?

4. У відділені поліції Раймонд не зізнається, що гроші взяв він. Інші можливі дії?

Більше дидактичних матеріалів до фільму дивіться за цим посиланням.

“Завтра”

Режисери: Сiрiл Дiон, Меланi Лоран

Виробництво: Франція

Тривалість: 118 хвилин

Вікова категорія: 10+

Зміст: Знімальна група подорожує 10-ма країнами: Францією, Данією, Фінляндією, Бельгією, Індією, Великобританією, США, Швейцарією, Швецією, Ісландією. За кордоном вони розмірковують щодо знімання фільму про можливу загибель людства до 2100 року. Експедиція зустрічається з фахівцями, які працюють у сфері сільського господарства, енергетики, економіки, освіти. Зібравши результати впроваджених проектів, кінематографісти уявляють, яким може бути суспільство майбутнього.

Фільм розповідає про шляхи збереження природи та екосистеми такими, в яких суспільство зможе повноцінно функціонувати, природа матиме всі необхідні умови для існування, а кожна людина буде здоровою та щасливою.

Тема: екоактивізм, подолання екологічної кризи, шляхи порятунку довкілля

Навчальний процес: географія, екологія, основи економіки

Питання для обговорення:

  • Чи погоджуєтеся ви з тим, що довкілля потребує нашої турботи й ми маємо берегти природу? Чи природа має вічний запас енергії до самовідновлення?
  • Коли ви вперше зрозуміли, що природу потрібно берегти?
  • Чи говорите ви з сім’єю або друзями про екологічні проблеми? Чому?
  • Чи знаєте ви, що таке екоактивізм?
  • Який проект із представлених у фільмі вас зацікавив найбільше? Яким чином його можна втілити в Україні?

Додатково: На уроках екології з дітьми можна розглянути глобальні екологічні проблеми та шляхи їх вирішення.

Завдання:

  • Гра “Природа в моєму житті. Дітям треба шматочки паперу та ручки – за кількістю учасників. Кожному учневі пропонують написати у стовпчик цифри від 1 до 10 й письмово закінчити висловлювання “Природа для мене…”. Після того, як учасники напишуть, їм треба розповісти групі про свій досвід взаємодії з природою.

Більше дидактичних матеріалів до фільму дивіться за цим посиланням.

“Операція “Арктика”

Режисер: Грете Бое-Вол

Виробництво: Норвегія

Тривалість: 87 хвилин

Вікова категорія: 10+

Зміст: Троє дітей випадково потрапляють на засніжений острів в Арктиці. Аби вижити, їм доводиться боротися з негодою, рятуватися від білих ведмедів та шукати їжу. Ніхто з дорослих, які лишилися на материку, не знає, де шукати дітей.

Тема: адаптація дітей у новому середовищі та колективі, стосунки дітей у сім’ї, виживання в екстремальних умовах

Навчальний процес: історія, географія, екологія, основи здоров’я

Питання для обговорення:

  • Чи доводилося вам коли-небудь переїжджати на нове місце?
  • Чи легко вам було адаптуватися в новому колективі?
  • Що ви можете порадити однолітку, який збирається переїхати до іншого міста?
  • Чи приходив у ваш клас/компанію хтось новенький? Як ви його сприйняли?
  • Чи можете ви поставити себе на місце дітей у фільмі? Яким чином діяли б ви?
  • Якими емоціями керується людина в надскладних умовах?

Додатково: У фільмі однією з важливих ліній є пристосування дітей до нового оточення. З подій на початку стрічки стає зрозуміло, що сім’я постійно переїжджає з місця на місце через роботу батьків. Дітям складно сприймати наступний переїзд. Втім, вони звикли. І вже самі пропонують мамі не розпаковувати речі, оскільки наступний переїзд не за горами.

Завдання:

  • Розділіть дітей на команди по 4-5 учнів; опишіть умови, в які вони потрапили (пустеля, засніжені гори, джунглі, сибірський ліс, тропічний острів тощо) та предмети, які в них є (одяг, мотузка, аптечка, ніж, валіза, жіноча сумочка тощо). Попросіть дітей скласти план дій, уявивши, що вони пасивно очікують на порятунок. А також – в іншій ситуації: коли самостійно шукають шлях, щоб повернутись додому.

Більше дидактичних матеріалів до фільму дивіться за цим посиланням.

Більше фільмів можна знайти за посиланням.

Про 10 фільмів, що зняли діти в межах Національного конкурсу короткометражних фільмів, можна прочитати за посиланням.

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Матеріали за темою

Обговорення