Міністерство освіти і науки видало методичні рекомендації щодо дизайну та поліграфії підручників для першачків Нової української школи.
Відповідні рекомендації є в листі МОН від 31 січня, розміщеному на сайті Інституту модернізації змісту освіти.
“Основні проблеми з видавничою якістю навчальної книги, як показали попередні конкурси підручників для початкової школи, виникають через брак системної взаємодії її авторів, редакторів та дизайнерів. Ця взаємодія має базуватися на чітких, зрозумілих і реалістичних єдиних рекомендаціях щодо ілюстративного оформлення“, – вважають у міністерстві.
Так, МОН надає такі рекомендації:
- Структура основного тексту має бути логічною, з витриманими пропорціями одноступеневих рубрик. Це дозволить структурувати його також візуально, із застосуванням єдиного стереотипного зразка.
- Основні та додаткові тексти повинні чітко розрізнятися – і змістовно, і візуально (зокрема, за шрифтовим рішенням).
- Привабливий зовнішній вигляд навчального видання не повинен суперечити вимогам нормативної документації щодо оформлення текстової частини та поєднання візуальної і вербальної інформації на книжковому розвороті у зручній для сприйняття та запам’ятовування формі. Шрифт як основний елемент друкованого видання, який має змістове навантаження, насамперед повинен полегшувати сприйняття тексту.
- Ілюстративний матеріал має бути сучасний, тематично різнобічний, змістовний, виконаний на високому художньому рівні. Важливо досягти реалістичного зображення, не допускаючи змішування стилів, жанрів, художніх підходів.
- Зображувані на ілюстраціях предмети мають включати в себе всі необхідні для їх належної ідентифікації деталі (що, зокрема, надійно забезпечує контурний рисунок).
- Необхідно забезпечувати повну відповідність тексту та ілюстрації щодо значущості, послідовності, пропорцій у розмірах словесно та візуально представлених елементів.
- Для посилення ефекту запам’ятовування рекомендується супроводжувати ілюстрації підрисунковими підписами, які мають бути уніфікованими щодо характеру формулювання, розташування та способу візуального подання.
- Необхідно ретельно визначати кількість та характер умовних позначень, що використовуватимуться у підручнику: вони повинні добре розрізнятися візуально, а також чітко узгоджуватися зі змістом позначених ними завдань.
- Продумуючи загальний візуальний образ підручника, слід уникати полістилізму та еклектики, ощадливо використовувати знаки візуальної комунікації.
- Рекомендується максимально обмежити кількість декоративних елементів, що перевантажують шпальту, та не допускати пістрявості, що розсіює увагу учня.
- Ілюстративний матеріал для конкретного підручника має бути створений спеціально і подаватися в оригінальній формі; передрук із попередньо віддрукованого поліграфічним методом візуального матеріалу категорично не рекомендується і з міркувань можливих порушень авторського права, і через неможливість подальшого якісного відтворення.
Завантажити документ можна за цим посиланням.
Нагадаємо, МОН видало рекомендації авторам підручників для перших класів Нової української школи, а також авторам підручників для 10-х класів.
У 2018 році МОН планує почати розробляти мультимедійні електронні підручники. Електронні версії підручників для 9 класу вже з’явились у вільному доступі. Також у міністерстві розповіли, як розроблятимуть нову базу е-підручників.
Окрім того, МОН затвердило перелік підручників для 5-х класів, які надрукують за бюджетні кошти в 2018 році.
“Нова українська школа”
Фото: автор – Kira auf der Heide, Unsplash
Обговорення