Теми статті: батькам, вчителям, директорам, навчання доброчесності
6 Серпня 2020
2 247
0
“Шукаючи людей, щоби найняти на роботу, звертайте увагу на три якості: доброчесність (integrity), інтелект та енергію. Якщо в них немає першої, дві інші вб’ють вас”.
Це слова американського інвестора Ворена Баффетта (Warren Buffett).
Навчання дітей бути доброчесними (або integrity education) – значна частина західної педагогіки. Таке навчання починається змалечку й найчастіше пронизує всі предмети, хоча трапляються й окремі курси.
“Нова українська школа” розібралася, що це таке, integrity education, і з чого складається доброчесність; чому це важливо і які є підходи та рекомендації щодо впровадження такої освіти в кожному класі.
Це – перша стаття із серії публікацій у межах проєкту ГО “Смарт освіта” в партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) “Навчання суспільної доброчесності в українській початковій освіті як довготривалий та ефективний інструмент подолати “побутову корупцію”.
Проєкт реалізується за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ).
У наступній статті читайте про поради для проведення уроків, а також добірку активностей про доброчесність.
Слово “integrity” словник перекладає як “чесність”. Проте це дещо ширше поняття, аніж “не брехати”. Людина, у якої глибоко закладено integrity, не буде красти, просити чи давати хабарі, списувати правильні відповіді на іспиті, видавати чужий інтелектуальний чи творчий доробок за свій, а також хитрувати, щоби заробити певні привілеї в шкоду іншій людині чи всьому суспільству.
Також словник пропонує варіант “цілісність”, що розвинулося від латинського прикметника “цілий”. Integrity в цьому контексті можна розглядати як внутрішнє відчуття “цілісності”, що випливає з таких якостей як чесність та послідовність характеру.
Отже, навчання бути доброчесними (integrity education) розглядають як спосіб зменшити рівень корупції, плагіату та інших нечесних дій до однієї особи, держави й суспільства загалом. Адже традиційні методи – як-от штрафи, кримінальна чи адміністративна відповідальність, посилений контроль із боку держави – це лише частина боротьби.
Автори посібника “Цінності освіти для суспільної доброчесності: що працює й що ні” (“Values education for public integrity: What works and what doesn’t”) пишуть, що “ці методи, спрямовані на збільшення витрат та зменшення переваг від небажаної поведінки, займають своє місце в антикорупційному інструментарії. Але зростає визнання, що соціальні норми та цінності також мають вирішальне значення для ефективного запобігання корупції”.
Ідеться про те, що громадяни не лише відповідають за небажані вчинки, а і вважають своїм обов’язком діяти доброчесно – навіть якщо ніхто не бачить.
У посібнику пишуть, що від того, які соціальні норми вважаються прийнятними чи неприйнятними, залежить поведінка людей, які опиняються в корупційних ситуаціях.
Високий рівень корупції пов’язаний зі значним розбіжностями між формальними правилами та неформальною практикою. У таких умовах корупційні дії, такі як хабарництво та непотизм (кумівство), можуть бути соціально прийнятними, оскільки вони розглядаються як засіб вирішення практичних проблем (Baez Camargo and Passas, 2017).
Також деякі вчені стверджують, що корупція – це проблема колективних дій: тобто, коли корупційні дії – це очікувана поведінка більшості. Люди беруть участь у них, тому що вважають, що всі інші так роблять (Persson, Rothstein, and Teorell, 2013).
У 2017 році Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) визначила суспільну доброчесність як “послідовне узгодження та вірність загальноприйнятим етичнии цінностям, принципам та нормам для обстоювання та визначення пріоритетності суспільних перед приватними інтересами в державному секторі”.
У статті “Створення культури доброчесності в класі” (“Creating a Culture of Integrity in the Classroom”) також пишуть, що доброчесність є частиною Компасу переваги (моделі, розробленої для залучення сімей, шкіл та громад до принципів позитивного розвитку молоді).
“Пов’язана дослідженнями із самоусвідомленням, товариськістю та п’ятьма іншими здібностями на компасі, доброчесність – це один із 8 шляхів до успіху кожного учня”, – зазначено в статті.
“Коллієр (Collier, 2017) пропонує рішення, яке полягає в створенні “нових спільних знань”. Мета в тому, щоб усі в суспільстві знали, що корупційна дія підірве спільну цінність, і щоби кожен знав, що всі це знають.
Отже, роль освіти у визначенні норм та цінностей суспільної доброчесності та їх “усуспільненні” – надзвичайно важлива для протидії колективним діям, що спричиняють корупцію”, – пишуть автори посібника “Цінності освіти для суспільної доброчесності…”.
У школах та вишах діти й молодь вбирають не тільки знання й навички для кар’єри й життя загалом, а і ставлення, цінності. Ідеально – якщо набуті там цінності дають їм змогу діяти в інтересах суспільства, тобто доброчесно.
ОЕСР виявила, що результати навчальної програм громадянської освіти свідчать, що такі освітні програми можуть збільшити відмову молоді від корупції та зменшити ймовірність, що вони будуть терпіти чи самі порушувати закони.
Автори посібника наводять як приклад дослідження 2016 року (Schulz et al), яке показало, що студенти, які проходили програми громадянської освіти, частіше погоджуються, що дотримання законів – це ключова характеристика відповідальної поведінки громадянина.
У посібнику OECР “Освіта для викладання доброчесності щодо антикорупції, цінностей та верховенства права” (“Education for Integrity Teaching on Anti-Corruption, Values and the Rule of Law” йдеться про три сценарії, як учнів можна навчати суспільної доброчесності.
Переваги | Недоліки |
1. Запровадження освіти суспільної доброчесності в шкільну програму | |
а) впровадження спеціального курсу зі суспільної доброчесності в початкових та середніх школах, який об’єднує результати навчання в модулі, що відповідають різному віку | |
|
|
б) переписування наявних рамок навчальних програм та розроблення матеріалів для викладання, навчання та читання для кожного предмета для включення туди результатів навчання суспільної доброчесності | |
|
|
в) розроблення матеріалів для вчителів та учнів, які підтримують досягнення наявних результатів навчання суспільної доброчесності в межах наявних предметів | |
|
|
2. Забезпечення освіти для суспільної доброчесності громадським/-и органом/-ами. Це включає органи суспільної доброчесності, що забезпечують навчання на запити шкіл, з модулями, розробленими на основі конкретних результатів навчання | |
|
|
3. Забезпечення освіти суспільної доброчесності в програмі позашкільної освіти. Це включає школи, органи суспільної доброчесності та / або організації громадянського суспільства, які розробляють заходи та уроки щодо конкретних результатів навчання в позакласному форматі. Цей підхід може використовувати матеріали, подібні до інших двох підходів, або може включати такі речі, як табір із доброчесності. | |
|
|
Автори посібника OECР пишуть: “Зважаючи на обмежений час навчальних планів, одним із підходів може бути інтеграція уроків суспільної доброчесності в наявні навчальні матеріали та використання міжшкільного підходу. Наприклад, освіта про суспільну доброчесність може бути представлена через будь-який курс із мови та літератури, – як уроки, розроблені навколо того, що учні читають, а потім пишуть про виклики державного управління.
Цей підхід може використовуватися як у початковій, так і в середній школах, з текстами та розповідями, що спрямовані спеціально на потреби учнів. За можливості, треба докласти зусиль, щоб урок давав змогу учням виявити та застосувати концепції доброчесності у своїх контекстах. Педагоги також могли б пов’язувати уроки суспільної доброчесності з матеріалами про права людини, верховенство права та структуру влади. Це буде дуже тісно узгоджуватися з будь-яким курсом або предметом громадянської освіти, а також з етикою, історією чи курсами, пов’язаними з бізнесом”.
Кожен із підходів вимагає, щоби були розроблені конкретні результати навчання integrity education. Та оскільки підхід, коли навчання доброчесності інтегрується в наявні навчальні програми, – більш бажаний, ці конкретні результати мають бути пов’язані з конкретними результатами, які вже закладені в навчальні програми.
ОЕСР пропонує такі:
Учні можуть формувати та захищати цінності суспільної доброчесності та діяти послідовно щодо них, незалежно від меседжів та привабливості інших варіантів | |
Навчальні результати | Показники досягнення |
Учні можуть пояснити власні цінності суспільної доброчесності, цінності інших та суспільства, і який вони мають вигляд, коли їх застосовують |
|
Учні можуть визначити цінності суспільної доброчесності, які сприяють суспільному благу на противагу приватній вигоді. Учні можуть описати установи та процеси, спрямовані на захист суспільного блага |
|
Учні можуть конструювати та впроваджувати процеси, що відповідають їхнім цінностям суспільної доброчесності та позиціям членів суспільства |
|
Учні можуть застосовувати інтелектуальні навички щодо захисту цінностей суспільної доброчесності |
|
Учні можуть застосувати свої ціннісні позиції, щоби виявити можливу корупцію та вжити відповідних заходів для боротьби з нею | |
Учні можуть визначити корупцію та порівняти її з аморальною чи незаконною поведінкою |
|
Учні можуть порівняти та визначити основні механізми корупції |
|
Учні можуть описати та оцінити наслідки корупції для цілої країни |
|
Учні можуть визначити ймовірні ознаки корупції |
|
Учні можуть описати шляхи та запропонувати стратегії боротьби з корупцією |
|
Учні можуть визначити, кому та / або яким організаціям треба повідомляти про корупцію |
|
Учні можуть пояснити мету та функції політики доброчесності |
|
Поради ОЕСР:
Вікторія Топол, головна редакторка “Нової української школи”
Титульне фото: автор – pressmaster, Depositphotos
Проєкт “Навчання суспільної доброчесності в українській початковій освіті як довготривалий та ефективний інструмент подолати “побутову корупцію” реалізується у партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ)
Обговорення