Теми статті: вчителям, директорам, книжки
28 Червня 2020
20 936
0
Внормувати психологічний та фізичний стан після непростого навчального року, розібратися в сучасних висновках нейронауки, вдосконалити комунікацію на всіх рівнях – у цих (і не тільки) питаннях допоможуть розібратися книжки.
“Нова українська школа” публікує добірку рекомендованої літератури для особистісного і професійного зростання від експертів.
“Секрети мозку. 12 стратегій розвитку дитини” (Деніел Сігел, Тіна Брайсон):
Цю книгу зазвичай радять батькам, але вона корисна і для педагогів (від дошкільників до старшої школи).
Автор доступною мовою розповідає про основні етапи розвитку мозку дитини від народження до повноліття та про те, які труднощі в спілкуванні відчувають діти та дорослі на кожному з них, і як із цим конструктивно справлятись.
Родзинкою книги є малюнки та прості метафори, за допомогою яких дорослі можуть пояснювати дітям, як розвивається їхній мозок, як це впливає на їхні настрій і поведінку і як вони можуть себе контролювати та розвивати.
Також автор наводить приклади розмов між батьками та дітьми, які можна використовувати в критичних ситуаціях не тільки вдома, а й у школі чи садочку.
Я на початку навчального року часто використовую стратегію №2 “Назвати, щоб підкорити” Як впоратись з сильними емоціями”, описану в книзі. Вона ефективно працює з дітьми, які вперше приходять до школи.
Коли дитина плаче й не хоче відпускати батьків, я намагаюсь встановити з нею зоровий контакт, щоби наші очі були на одному рівні, і спокійно, по-доброму кажу: “Ти плачеш, тому що боїшся. Я також завжди боюсь, коли приходжу туди, де нікого не знаю. Давай познайомимось”.
Потім розповідаю, що вже знайома з мамою й татом. Вони сюди приходили раніше і впевнились, що тут хороші люди. Потім прошу маму або тата розповісти історію, як вони колись боялись, як ішли до школи вперше. А потім познайомилися з вчителькою та однокласниками і зрозуміли, що там усе спокійно й безпечно, а ще – цікаво та весело.
Потім пропоную показати руками, який завбільшки страх, і розказати, де він заховався в тілі. Ми разом вигадуємо, що треба зробити, щоби страх став маленьким (випити води, зайти до класу з мамою чи татом, погуляти у дворі школи тощо).
Уривок з книжки: “Коли ми позначаємо словами наші страхи та хвилювання – в буквальному сенсі називаємо речі своїми іменами, – вони часто перестають бути такими вже страшними і хворобливими. Допомагаючи своїм дітям називати їх біль і страхи, ми допомагаємо їм приборкувати їх”.
Опис: Це посібник зі свідомого ставлення до життя й покращення здоров’я. У ньому містяться рекомендації щодо раціону, внормування маси тіла і сну, фізичної активності та медичних обстежень. Усі тези та висновки базуються на сучасних наукових даних, медичних рекомендаціях та протоколах діагностики й лікування.
Опис: В останнє десятиліття комп’ютери перетворилися на невід’ємну частину повсякденного життя, заполонивши не лише заклади, які ми відвідуємо, а й наші помешкання. Тож не дивно, що сучасні дітлахи практично від народження починають користуватися досягненнями новітніх технологій — комп’ютерами, планшетами, айфонами тощо.
Однак як це може позначитися на їхніх здоров’ї та розвитку? На які небезпеки наражає? А чи дає використання комп’ютерів якісь переваги дітям дошкільного та раннього шкільного віку? Про все це ви дізнаєтесь, прочитавши розумну й дуже корисну книжку британського психолога, доктора наук Елізабет Кілбі. Авторка висвітлює тему не лише як досвідчена фахівчиня, а й як мати трьох дітей, яка добре знає, про що говорить.
Опис: Ренді Пауш був професором, викладав курси інформатики, взаємодії людини й комп’ютера та дизайну в Університеті Карнегі-Меллон. Його “Остання лекція” – це не просто сповідь і не банальний заклик цінувати час. Насамперед, це послання дітям, напутнє слово поколінню, яке тільки-но починає свій шлях.
На сторінках цієї книжки ви знайдете думки автора про радість, любов до життя, про чесність, порядність, вдячність, про роль мрій та цінності часу. Це істини, яких треба навчати дітей і про які не варто забувати дорослим.
Ренді Пауш сказав: “Я намагався вмістити себе в пляшку, яку одного дня хвиля приб’є до берега для моїх дітей. Якби я був художником, то написав би для них картину. Якби музикантом, то склав би музику. Але я лектор. Тому я прочитав лекцію…”.
Опис: Чого ми хочемо від життя? Що допоможе нам почуватися краще? Як збудувати стосунки, де багато поваги та любові? Універсальних відповідей нема. Утім, розгорнувши цю книжку, маєте слушну нагоду знайти власні відповіді.
У ній запропоновано конкретні завдання, які допоможуть вам зрозуміти, як долати щоденні виклики. Ви розмірковуватимете над запитаннями, малюватимете чи проводитимете експерименти. Дозвольте цій книжці стати вашим путівником до себе — і ви знатимете, куди йдете й навіщо!
Олена Масалітіна, віцеголова Ради громадської організації “ЕдКемп Україна”, кандидатка філологічних наук, доцентка:
Літо – саме час на деякі речі поглянути під іншим кутом. І, виспавшись, поласувавши достиглими ягодами та не вмикаючи комп’ютер, – варто почати з себе коханих!
Книга психологині Марти Приріз “Я у своєму житті” турботливо, обережно та з любов’ю проведе вас дорогою до себе! Ця книга не для швидкого читання, а для неквапливої відвертої розмови із собою, пізнання й розуміння себе – щоби позбутися всього зайвого та несправжнього. Хороші пояснення, цікаві завдання, корисні поради – прекрасно надаються на час відпустки.
Чудовим продовженням турботи про себе – уже на фізіологічному рівні – стане книга Дарки Озерної “Ви це зможете!”, яка підтримає в питаннях раціону, внормування маси тіла і сну, фізичної активності та медичних обстежень.
І, зрештою, підкріпившись психологічно й фізично в особистісній сфері, можна буде поглянути свіжим поглядом на професійне життя: беріться за “Розблоковане Батьківство. Як виростити здорових і щасливих дітей в епоху інформаційних технологій” та “Останню лекцію”.
Природа оновлюється весною, а освітяни – влітку, приємного читання!
“Правила розвитку мозку дитини” (Джон Медіна):
Сучасному вчителю не обійтись без знань із нейропсихології не тільки через те, що діти й підходи до навчання змінилися, а й через те, що нейронауки за останній час зробили нові відкриття. І знання про мозок можуть покращити не тільки викладання, а й роботу власного мозку. Книги стане в пригоді всім причетним до спілкування з дітьми, бо містить багато практичних речей. Вона написана легко і цікаво.
Опис: Молекулярний біолог та батько двох дітей Джон Медіна руйнує міфи про розвиток мозку дитини й розплющує очі на справжню суть популярних методів, препаратів та іграшок, які начебто зроблять дитину генієм. У чарівних і кумедних історіях автор ділиться педагогічним досвідом і розповідає, що сучасна наука дізналася про розвиток мозку.
“Різнокольоровий менеджмент” (Валерій Пекар):
Ця книжка ілюструє різні системи комунікацій і показує, як культура комунікації загалом впливає на мотивацію команди. Питання мотивації – гостре як для вчителів, так і для адміністрацій шкіл, тож, думаю, ця книжка буде корисна.
Опис: У книзі популярно викладено теорію еволюції людського мислення, організацій і великих соціальних систем, за якою останнім часом у професійній літературі закріпилася назва “інтегральна думка”. Ця красива і практична модель надає ключ не лише до розуміння стилів лідерства та управлінських культур, а й інструменти їх зміни.
“Надія Швадчак”, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – choreograph, Depositphotos
Обговорення