Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дистанційна освіта, інклюзія, НУШ
20 Травня 2020
3 337
0
Продовжуємо вивчати досвід організації інклюзивного навчання. “Нова українська школа” розпитала у двох директорок ІРЦ про те, як вони налагодили роботу під час карантину і на що слід звертати увагу іншим установам.
Ми почали з телефонного опитування батьків щодо дистанційної роботи. Не всі батьки погодилися на корекційні заняття онлайн, а ті, хто погодилися, – не завжди володіють методикою. Тому треба час для роз’яснення та аналізу виконання, адже батьки мають бути поруч під час заняття.
Ми проводимо онлайн-заходи в Zoom (групові та індивідуальні консультації) та Viber. Створили бібліотеку власних методичних розробок онлайн. Проводимо онлайн-діагностування за методикою Conners для виявлення розладу дефіциту уваги та гіперактивності (цей тест із трьох форм: для батьків (опікунів), дитини і вчителів, тому його зручно проводити дистанційно, – ред.).
Якщо в педагогів є питання, вони нам телефонують. Якщо багато питань – проводимо або вебінар, або нараду онлайн.
Наш оптимальний розклад:
Усе це ми прописали на сайті й продублювали батькам. Усі консультації проводимо на теми, які турбують батьків, – ми орієнтуємося на їхній запит і відповідно до цього складаємо план роботи.
План роботи на наступний тиждень обговорюємо з фахівцями щоп’ятниці: що будемо робити, які теми оберемо, з якими батьками й педагогами працюватимемо.
Наші логопед і психолог проводять індивідуальні корекційні заняття, а реабілітолог – групові. Якщо в дітей однакові порушення – це краще. Такі заняття відбуваються за згодою батьків. Діти бачать одне одного, і це їх стимулює, вони починають спілкуватися.
Щодня ми надаємо батькам інформацію про те, що робити з дітьми на карантині. Використовуємо для цього Viber, Zoom і Facebook-групу, де викладаємо дидактичні матеріали й ведемо блог. Кожен спеціаліст спілкується з батьками й супроводжує дитину.
У Zoom, Viber i Skype даємо рекомендації педагогам.
З колегами спілкуємося у Zoom та Viber. Проводимо наради, пишемо, що вдається, що змінити, як краще працювати з батьками.
Ми вирішили щодня давати батькам тематичну інформацію. Наприклад, перед Великоднем – на тему свята, вправи на розвиток дрібної моторики, формування математичних умінь, прислів’я і приказки.
Щодня з 8-ї до 9-ї шукаємо матеріали в інтернеті. Потім проводимо заняття з дітьми, індивідуальні консультації, перевірку домашніх завдань. Після обіду знову шукаємо матеріали.
Перед заняттям я підшуковую матеріали, сканую і надсилаю батькам. Вони роздруковують. Якщо на заняття треба ще щось – батьків попереджаю заздалегідь. Це може бути пластилін, палички, кольоровий папір, фарби, помпончики. На екрані виводжу шаблон і діти працюють. Хтось з допомогою батьків, хтось сам.
Пошуки матеріалів займають більше часу. Проблема в тому, що не завжди те, що ти підготуєш – пасуватиме в час заняття, бо здатність дитини сприймати залежить від дуже багатьох чинників. І якщо вживу бачиш, що щось не пасує, і змінюєш, бо маєш під рукою багато матеріалів, то батьки їх не мають.
У дистанційній роботі ми використовуємо більше дидактичного матеріалу, анімованих презентацій, бо діти це краще сприймають. Шукаємо на YouTube і на сайті “Особлива дитина”.
Орієнтуємося більше на соціальні навички, бо саме зараз можна це надолужити. Якщо раніше батьки одягали дитину – зараз пробують вчити одягатися самостійно. Не зав’язує дитина шнурівки – вчать. Ми даємо рекомендації, як це робити.
Батьки викладають фото, як діти разом із ними печуть паску, варять яйце. Ми даємо такі завдання – бо на Пасху був саме час цього навчитися.
Хочемо впровадити хвилинки арт-терапії з дітьми, тому що формування позитивного настрою – головне.
Не вдається робота з дітьми з розладами аутистичного спектру у Zoom. Бо на очних заняттях ми використовуємо жетони із заохоченнями, а батьків діти часто не слухають. Ми навчаємо, як використовувати жетони, але якщо їх зараз неправильно ввести – потім доведеться перенавчати. Це важко. Зараз батьки з дітьми, які мають РАС, вдома також ліплять із пластиліну, вчаться робити їм масаж.
Робота з батьками. Працюємо в Zoom. Навчаємо за темами. Наприклад, беремо “артикуляційну гімнастику” і працюємо: даємо матеріали й роз’яснення.
Розробляємо методичні рекомендації, як проводити заняття з дітьми: уже були про те, як працювати з дітьми, які мають порушення мовлення, і з дітьми, які мають інтелектуальні порушення.
Батьки починають видихатися, коли треба щодня працювати з дитиною самому. Це дуже важко. Тому ми їх підтримуємо психологічно, проводимо консультації. Розуміємо, що якщо батьки (зазвичай, мами) не в ресурсі, вони не зможуть допомогти дитині.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – HayDmitriy, Depositphotos
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.
Обговорення