Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дружня школа, навчаємось разом, НУШ, ПрямуємоРазом
10 Лютого 2020
10 008
0
Щоб зацікавити дитину наукою, не потрібні спеціальне дороге обладнання та окрема лабораторія. Для пояснення багатьох фізичних і хімічних явищ досить посуду і продуктів, які є на кожній кухні. Проєкт “Дружня школа” зібрав прості, але цікаві та яскраві досліди, що допоможуть пояснити природні процеси та весело і з користю провести час із дитиною.
Перші два експерименти – авторська розробка Марини Бондар, авторки порталу kreidochky.com, яка поділилась ними для нашого проєкту.
Потрібно: молоко, харчові барвники, засіб для миття посуду.
Хід експерименту: наливаємо молоко у плоску тарілку, приблизно на 1 см. Крапаємо барвники на молоко в різних місцях. У центр тарілки крапаємо засіб для миття посуду і спостерігаємо за реакцією.
Що бачимо? Кольори починають рухатись, утворюючи візерунки.
Чому так? Молоко – це здебільшого вода, тому має таку властивість, як поверхневий натяг. Він утворюється, бо молекули води притягуються одна до одної, намагаючись зробити поверхню якомога щільнішою. Через цю властивість ми можемо бачити окремі краплини.
Через жир у молоці барвники плавають на поверхні рідини. Коли до суміші додаємо рідину для миття посуду, вона руйнує поверхневий натяг, бо є іншою за складом. Молоко та барвники починають рухатись, щоб відновити баланс. Цей рух і створює кольорові ефекти на поверхні.
Потрібно: прозора ємність із водою, дзеркальце, ліхтарик, аркуш білого паперу.
Хід експерименту: у ємність із водою кладемо люстерко. Аркуш паперу закріплюємо поряд. Вмикаємо ліхтарик і скеровуємо світло на люстерко так, щоб віддзеркалення променю падало на папір.
Що бачимо? На папері з’являється веселка.
Чому так? Кожен промінь світла складається з багатьох кольорів, які наше око не бачить. Вода заломлює світло, розкладаючи на окремі кольори, а дзеркало переспрямовує розкладене світло у вигляді веселки на білий лист паперу.
Потрібно: прозора банка з водою, піна для гоління, розведений у воді харчовий барвник.
Хід експерименту: воду в банці зверху густо покриваємо піною для гоління – робимо “хмару”. Поверх піни потрохи вливаємо розведений харчовий барвник – він стане “дощем”.
Що бачимо? Барвник просочується крізь піну і у воді виглядає як дощ.
Чому так? Фактура піни пропускає воду з барвником до решти рідини. Оскільки барвник важчий – він опускається на дно і виглядає, як дощ, що падає з хмари.
Наступний експеримент – ще одна цікава розробка від Марини Бондар.
Потрібно: прозора банка, мушля, оцет.
Хід експерименту: кладемо мушлю в банку, заливаємо оцтовою кислотою.
Що бачимо? Від мушлі починають відділятись бульбашки вуглекислого газу. Через деякий час мушля починає руйнуватись.
Чому так? Одним із складників мушлі є карбонат кальцію. З цього елементу також складається наша зубна емаль. Під дією кислоти він руйнується – як і зуби, якщо за ними не доглядати. Щоб цього не сталось, зуби потрібно не тільки ретельно чистити, а і їсти менше цукру – у взаємодії з мікробами ротової порожнини солодке перетворюється на кислоту.
Використані ресурси:
Тетяна Павліченко, журналістка проєкту “Дружня школа”, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення