Напишіть нам

Всі теми

Фінська підтримка реформи: що має змінитись в українській освіті

Фінська підтримка реформи української школи – це чотирирічна програма співпраці між Україною, Фінляндією і ЄС. Проект, бюджет якого становить 8 млн євро, фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії (6 млн євро) та Європейською Комісією (2 млн євро). “Навчаємось разом” – коротка назва, бренд проекту. Його поділено на три кластери. Роботи триватимуть до липня 2022 року. Журналістка “Нової української школи” розповідає, що експерти проекту робитимуть в Україні.

Керівник проекту – Арто Ваахтокарі, головний технічний радник, старший викладач Школи підготовки вчителів Гельсінського університету  (University of Helsinki).

Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

Арто Ваахтокарі, керівник проекту. Фото: Дмитро Ларін

Національний координатор проекту – Роман Шиян, заступник директора ІМЗО.

Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

Роман Шиян, національний координатор проекту. Фото: Дмитро Ларін

“Навчаємось разом” складається з трьох кластерів:

Кластер 1. Підготовка вчителів

Включає в себе підтримку підготовки вчителів 1-4 класів для реалізації програм НУШ, а також розробку альтернативних систем професійного розвитку, включаючи онлайн-курси і систему наставництва та сертифікації.

Кластер 2. Популяризація освіти

Включає в себе підтримку підвищення обізнаності про реформу освіти, формування позитивного ставлення до освіти та вчителя.

Кластер 3. Освітнє середовище

Включає в себе підтримку розробки і використання електронної платформи для фахівців і учнів в галузі освіти, а також розробку стандартів для директорів шкіл та виробництво навчальних матеріалів.

Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

День фінської освіти у Києві, березень 2019 року. Фото: Дмитро Ларін

Наскрізний для всіх кластерів – мовний компонент – пов’язаний з вдосконаленням викладання української мови як другої для національних меншин. Йдеться про підготовку вчителів, комунікаційні кампанії та розроблення навчальних матеріалів.

Загалом фінський проект діє на центральному, регіональному та місцевому рівнях, проте мовний компонент зосереджений у Чернівецькій та Закарпатській областях.

РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВЧИТЕЛІВ

Кластер 1. Підготовка вчителів

У межах першого кластеру мають виконати такі завдання:

  • Передача фінського досвіду з педагогіки початкової школи тренерам тренерів НУШ, пілотним школам та викладачам педагогічних вишів.
  • Розробка та поширення онлайн-модулів для підвищення кваліфікації вчителів на основі педагогіки фінської початкової школи та зворотного зв’язку після тренінгів.
  • Запуск внутрішніх процесів моніторингу та оцінювання для вдосконалення професійних стандартів вчителя та системи добровільної сертифікації.
  • Запуск програми для посилення потенціалу ІППО у впровадження та розвитку різноманітних підходів і програм професійного розвитку вчителя.
  • Визначення практик для компетентнісно-орієнтованого навчання майбутніх учителів у вишах.
  • Проведення публічного конкурсу закладів вищої освіти на розробку інноваційних програм бакалаврату та магістратури початкової освіти відповідно до стандартів НУШ.

Активності:

  • методичні тренінги / семінари для викладачів;
  • підготовка викладачів в ІППО, аби вдосконалити навички та методики підготовки вчителів української мови в Чернівецькій і Закарпатській областях;
  • розробка сертифікаційного курсу “викладання української мови як другої” для викладачів української мови у школах національних меншин.

Протягом 2019-2020 років у межах кластеру заплановано шість модулів для тренерів НУШ із застосуванням змішаного навчання і методів співпраці (частину тренінгів уже провели).

Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

Семінар “Новий український підручник: зазирнути за небокрай”. Фото: fb-сторінка проекту

Теми:

  • Вступ до фінської педагогіки початкової освіти – з оглядом тем усіх шести модулів (лютий 2019 року)
  • Використання та розробка навчальних матеріалів (червень 2019 року)
  • Практика та інструменти оцінювання (вересень – жовтень 2019 року)
  • Інклюзивна освіта (2020 рік)
  • Шкільне виховання, співпраця між школою та батьками (2020 рік)
  • Професійний розвиток вчителів (2020 рік)

Очільники кластеру:

Координатор кластеру – Олена Лінник, державний експерт директорату дошкільної і шкільної освіти МОН.

Радник кластеру – Туйя Лаурен, експерт з освіти, старший менеджер консалтингової компанії FCG.

СПРИЙНЯТТЯ ОСВІТИ

Кластер 2. Популяризація освіти

Цей кластер виконуватиме такі завдання:

  • Посилення комунікаційного забезпечення МОН в реформі НУШ.
  • Запуск двох з чотирьох кампаній у ЗМІ в 2019 році.
  • Підтримка НУШ і проекту “Навчаємось разом” у поліпшенні комунікації із зацікавленими сторонами.
  • Підтримка МОН та організацій, які займаються питаннями оцінювання, у розробці пов’язаних із НУШ стандартів, систем, інструментів оцінювання, методів самооцінювання та надання консультацій з питань національної політики і практики оцінювання.
Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

Візит українських освітян до Фінляндії на чолі з міністеркою освіти і науки України Лілією Гриневич. Фото: fb-сторінка проекту

Активності:

  • Шкільні та літні табори для учнів національних меншин спільно з учнями, які говорять українською мовою.
  • Інформаційні кампанії на радіо, телебаченні та в соціальних мережах, частково тільки на місцевому рівні.

Основна цільова аудиторія – вчителі, адміністрація школи та батьки та широка аудиторія. Існує також специфічна аудиторія в Чернівецькій та Закарпатській областях.

Очільники:

Координатор кластеру – Тетяна Голубова, начальник управління з питань інформаційної політики та комунікацій МОН.

Радник кластеру – Пасі Рейнікайнен, головний виконавчий директор фінського інституту освіти (Finnish Education Institute), кандидат наук.

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Кластер 3. Освітнє середовище

Цей кластер включає такі завдання:

  • Підтримка розробки стандартів підручників та інструменту оцінювання якості підручників.
  • Підтримка розробки змісту підручників та діяльності з оцінювання підручників.
  • Підтримка впровадження електронної освітньої платформи.
  • Діяльність, тісно пов’язана з проектуванням освітнього середовища, розробкою основних стандартів і підтримкою першого кластеру.
  • Обмін досвідом у навчальних середовищах для підвищення знань, надання інструментів та інших ресурсів, необхідних у різних освітніх контекстах.
  • Обмін знаннями та досвідом з питань управління і керівництва у сфері освіти у Фінляндії.
Навчаємось разом. Фінська підтримка реформи української школи

Програма “Педагогіка початкової школи: фінський досвід”. Фото: fb-сторінка проекту

Активності:

  • Розробка комплектів навчальних матеріалів для викладачів української мови як другої.
  • Розробка комплектів навчальних матеріалів українською мовою для учнів та вчителів початкової та середньої школи для розміщення на Національній освітній онлайн-платформі.
  • Розробка мобільного навчального додатку “Українська як друга мова”.

Очільники:

Координатори кластеру – Станіслав Горський, радник міністра освіти і науки України, Олена Дубовик, заступник директора ІМЗО.

Радник кластеру – Яркко Лампіселька, старший викладач кафедри хімії та фізики Гельсінського університету (University of Helsinki), кандидат наук.

Очікується, що вплив “Фінської підтримки реформи української школи” буде оцінюватися за трьома основними показниками: наскільки поліпшилось суспільне сприйняття освіти та чи підвищились задоволеність роботою вчителів і рівень компетентності учнів.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – belchonock, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення