Напишіть нам

Всі теми

Відповідаємо на запитання. Робота в інклюзивних класах. Частина 6

У межах нашого спеціального розділу про інклюзію відповідаємо на запитання читачів.

Відповіді дає Директорат інклюзивної та позашкільної освіти МОН.

У цій добірці відповіді про звіти після надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, як обліковуються індивідуальні та групові заняття в ІРЦ, чи має право психолог на 1,5 ставки вести додаткові корекційні заняття тощо.

Читайте також першудругутретю, четверту та п’яту частини відповідей.

– В якій формі та з якою періодичністю треба вести звіти про результати психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами фахівцями ІРЦ?

Ведення ділової документації ІРЦ визначає п. 59 Положення про інклюзивно-ресурсний центр (постанова КМУ від 12.07.2017 р. №545).

Форма та періодичність ведення звітів про результати психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП – довільна, їх визначає директор установи.

– Як обліковувати індивідуальні та групові заняття в ІРЦ. Наприклад, за одну астрономічну годину проводиться одне індивідуальне заняття чи два? Або одне групове чи, можливо, одне індивідуальне та одне групове?

Тривалість групових або індивідуальних корекційно-розвиткових занять для учнів з ООП визначає Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. №872). Зокрема, тривалість групового корекційно-розвиткового заняття становить 35-40 хвилин, індивідуального – 20-25 хвилин.

Скорочена тривалість корекційно-розвиткових занять для учнів з ООП не є підставою для зменшення оплати за їх проведення.

За результатами надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами фахівці центру складають звіти.

– Дитина навчається в інклюзивному класі. Через хворобу (є довідки) пропустила багато навчальних днів. Календарний план корекційно-розвиткових занять не виконується. Що робити? Як “наздоганяти” програму?

У разі пропуску великої кількості навчальних днів через хворобу, виконання програми можна забезпечити через ущільнення тем або, з дозволу батьків, проведення корекційно-розвиткових занять під час канікул.

Однак, освітній процес не повинен перевантажити учня та має відбуватися в безпечних та нешкідливих умовах.

– Хто має надати програму для корекційних занять з психологом і логопедом дитині з порушенням мовлення, яка навчається в інклюзивному класі?

Методичну допомогу в організації психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, які навчаються в інклюзивних класах, ви можете отримати у фахівців ІРЦ за місцем проживання дитини або у працівників ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти – структурного підрозділу ІППО.

Також з корекційними програмами ви можете ознайомитися на офіційному сайті МОН в розділі “Корекційні програми” рубрики “Дітям з особливими освітніми потребами” за цим посиланням (в кінці розділу).

– Дитина з ДЦП (важка форма) навчається на індивідуальному навчанні вдома. Потребує корекційної допомоги (дефектолога, корекційного педагога). За яких умов вона таку допомогу може отримати? Якщо в ІРЦ є корекційний педагог, чи в його обов’язки входить відвідувати дитину вдома? Батьки не в змозі возити дитину вІРЦ.

Для дітей з ООП, які навчаються на індивідуальному навчанні, на основі робочого навчального плану закладу розробляється індивідуальний навчальний план з урахуванням рекомендацій ІРЦ та на основі навчальних планів спеціальних закладів загальної середньої освіти.

ІНП визначає перелік предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин на тиждень для вивчення кожного предмету. У план обов’язково включають години корекційно-розвиткових занять, які спрямовані на вирішення завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учня.

Отже, відповідно до ІНП, з учнем вдома повинні займатися не лише вчителі-предметники, а і вчителі-дефектологи.

Фахівці ІРЦ, відповідно до Положення про інклюзивно-ресурсний центр (постанова КМУ від 12.07.2017 р. №545), надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з ООП, які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти (не відвідують заклади освіти) та не отримують відповідної допомоги. Місце надання таких послуг визначається в індивідуальному порядку.

– Чи має право психолог закладу на 1,5 ставки вести додаткові корекційні заняття?

Крім основної роботи й роботи за сумісництвом, працівники закладів та установ освіти можна залучати до педагогічної роботи на умовах погодинної оплати праці, яка не є сумісництвом згідно з Положенням про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій (спільний наказ Міністерства праці, Мін’юсту та Мінфіну від 28.06.1993 №43).

На відміну від роботи за сумісництвом, яка виконується лише у вільний від основної роботи час, педагогічна робота з погодинною оплатою праці (не більше 240 годин на рік), може виконуватися в межах основного робочого часу працівника з дозволу керівника державного підприємства, установи, організації без утримання зарплатні.

Таким чином, шкільного психолога, окрім основної роботи, можна залучати до проведення корекційно-розвиткових занять з особами з ООП, які навчаються в інклюзивних класах (групах) закладів дошкільної та загальної середньої освіти, на умовах цивільно-правових договорів лише з дозволу керівника державного підприємства, установи.

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – BrianAJackson, Depositphotos

Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.