23 Листопада 2018
42 961
0
Чи не щодня вчителі 2-х пілотних класів звертаються до нас із запитаннями щодо своєї роботи. Ми спрямували ці запитання в МОН і до Робочої групи зі створення Модельної навчальної програми. Публікуємо відповіді.
Відповідно до Закону України “Про освіту”, автономія – це право суб’єкта освітньої діяльності на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності в ухваленні рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом.
Виховання молодших школярів здійснюється під час освітньої діяльності через внесення ціннісних складових у зміст предметів, “спільно-взаємодіючу діяльність” на уроках і в позаурочний час; гуманізацію взаємин у системах “учитель – учень”, “учень – учень”; демократичне спілкування з учнями; створення умов для творчої самореалізації кожної особистості.
Відповідно до наказу МОН від 25.06.2018 № 676 “Про затвердження Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти”, плану виховної роботи в початковій школі немає в переліку документів, що підлягають затвердженню або реєстрації у закладі загальної середньої освіти.
Нормативного акту, який зобовʹязує вчителів початкових класів проводити виховну годину в певний день і час, МОН не передбачає.
Не потрібно.
Ранкову зустріч можна проводити менше 20 хвилин. Усе залежить від того, як її запланує вчитель.
Ми передали це побажання розробникам.
Рекомендовано домашні завдання творчого характеру. Записувати їх у журнал не обовʹязково.
Компетентнісні завдання наприкінці вивчення кожної інтегрованої теми є складовою формувального оцінювання. Вони використовуються, щоб визначити поступ учня і отримати зворотний зв’язок щодо опанування очікуваних результатів, які визначає Модельна навчальна програма в розрізі інтегрованої теми, а не з метою контролю. Отже, ці завдання мають навчальний / корекційно-рефлексивний характер, і їх не потрібно записувати в журнал.
Зазначимо, що Модельна навчальна програма укладена в такий спосіб, що протягом трьох тижнів учитель допомагає дітям реалізовувати очікувані результати всіх освітніх галузей, що інтегруються. На останній, четвертий, тиждень навчання припадає “корекційно-рефлексивний тиждень”, під час якого вчитель має свободу в доборі очікуваних результатів (їх можна сформулювати самостійно або виявити ті, які викликали найбільше труднощів упродовж місяця і додатково підсилити їх реалізацію тощо).
Компетентнісні завдання з інтегрованої теми запропоновано для з’ясування навчального поступу учня. Завдання мають рекомендаційний характер, учитель може використовувати їх у повному обсязі, вибірково або не використовувати зовсім.
Формувальне оцінювання в 1-2 класах передбачає, що вчитель постійно веде спостереження за учнівським поступом і надає учням зворотний зв’язок, який дозволяє їм зрозуміти, що в них виходить добре, а що слід покращити.
Зважаючи на формувальне оцінювання, говорити про чітко визначену кількість тих чи інших перевірних робіт не можна. Кожний учитель вирішує, що саме йому слід перевірити в певний момент, самостійно створює завдання для перевірки, спираючись на перелік очікуваних результатів, зафіксованих у Модельній програмі. Учитель також може скористатися тестами, які розробляють авторські колективи.
Якщо говорити про тести Робочої групи, то вони є складовою саме формувального оцінювання і не передбачають використання для підсумкового.
Виходячи з того, що визначати конкретну кількість робіт немає потреби, то і в журналі спеціальні колонки теж не мають сенсу. Проводить чи не проводить учитель перевірні роботи – це не питання зовнішнього контролю, а відповідальності самого вчителя за результати навчання.
Інформатична освітня галузь є складовою інтегрованого курсу “Я досліджую світ”. Розробники навчальних зошитів враховують очікувані результати галузі, що є в Модельній програмі.
Члени Робочої групи створили Модельну навчальну програму, на основі якої вчитель самостійно створює календарно-тематичне планування.
Починаючи з жовтня, видавництво “Світич” друкує навчальні зошити з “Я доліджую світ” для кожного учня пілотних класів.
Органи місцевого самоврядування мали забезпечити фінансування пілотних шкіл усім необхідним, зокрема й фарбою і папером. Директору школи потрібно звернутись в управління освіти із запитом про фінансування цих потреб.
Минулого навчального року вчителю пропонували лише потижневі навчально-методичні матеріали до уроків з інтегрованого предмету, але не пропонували навчальні зошити для кожного учня. Цього навчального року вчителю пропонують цілісну Модельну програму на цикл (тобто на 1-2 класи) та помісячні навчальні зошити для кожного учня.
Пропонуємо розпочати з ознайомлення з очікуваними результатами, визначеними Модельною програмою, у розрізі певної інтегрованої теми, співставити їх із завданнями, представленими в навчальному зошиті “Я досліджую світ” і самостійно укласти конспект інтегрованого уроку.
Модельна програма першого циклу (1-2 класи) представлена авторським колективом НУШ-2 вчителям пілотних класів у серпні 2018 року.
Також щотижня вчителі пілотних класів отримують матеріали тижневого навчального модуля з інтегрованого курсу “Українська мова”, який включає орієнтовне календарно-тематичне планування на тиждень з пропонованими видами діяльності та додатками з дидактичними матеріалами. Розсилка матеріалів здійснюється через координаторів пілотного проекту, також матеріали публікуються на сайтах МОН, НУШ та у групі на Фейсбук “НУШ-2. Перезавантаження“.
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Rawpixel, Depositphotos
Обговорення