Напишіть нам

Всі теми

Курс “Громадянська освіта” для 10-класників. Про ідентичність та субкультури

Міністерство освіти і науки України розробило концепцію розвитку громадянської освіти в Україні. А вже з нового навчального року учні 10-х класів вивчатимуть інтегрований курс “Громадянська освіта”. “Нова українська школа” продовжує серію публікацій про цей курс.

У цьому матеріалі ми дамо відповіді на деякі запитання до першої теми курсу “Особистість та її ідентичність”.

Шукайте всі статті цієї серії під темою “громадянська освіта” (натиснувши “Всі теми” в лівому верхньому куті).

– Що таке ідентичність?

Це усвідомлення людиною себе, своєї унікальності й водночас подібності та належності до інших людей і груп, а також свого місця у світі. Розуміння власної ідентичності допомагає людині краще усвідомлювати та виражати, ким вона є не лише як особистість, а і як частина спільноти – сім’ї, мовного та культурного середовища, формальних і неформальних спільнот.

– Чи можна обирати ідентичність?

Свобода вибору у формуванні власної ідентичності є засадничою характеристикою дотримання прав людини. Кожна людина має право вибирати, чи змінювати на свій розсуд різні спільноти, взаємодіяти з іншими групами, культурами тощо.

– Як людина має ставитись до ідентичності іншої?

Базові принципи у сфері прав людини спрямовано на попередження нетолерантності: принцип рівної поваги до гідності й прав усіх людей, принцип недискримінації, рівності перед законом, свободи думки, самовираження тощо. Наприклад, Загальну декларацію прав людини часто розглядають як фундамент поваги до багатоманітності.

– Як ідентичність демонструється навколишньому світу?

Американський соціолог Чед Гордон запропонував 5 видів ідентичності, які людина демонструє іншим:

  • статева ідентичність;
  • етнічна ідентичність – ідентифікація людини як члена расової, релігійної, національної спільноти або мовної групи, субкультури тощо;
  • ідентичність членства, яка базується на участі людини в різних суспільних групах та організаціях – формальних і неформальних;
  • політична ідентичність – ідентифікація людини з певною політичною групою (ліберал, демократ, радикал тощо);
  • ідентичність за родом занять – ідентифікація людини за певними видами трудової діяльності як у домашньому господарстві, так і поза ним.

– Що таке молодіжна субкультура? Які її різновиди?

Це об’єднання молоді в малі соціальні групи на тлі “загальної культури”, що мають власні елементи ідентифікації, як-от сленґ, зовнішня атрибутика, тексти, норми та цінності.

Серед видів субкультур є такі: байкери, готи, емо, ґруппі, клабери, геймери, неформали, металісти, руфери, панки, фурі, хіпстери.

– Як субкультури впливають на молодь?

Більшість дослідників вважають приналежність молоді до субкультур своєрідною демо-версією входження в дорослий світ. Саме таким чином молодь переживає рольовий конфлікт поколінь, кризу самовизначення та ідентичності.

Серед ровесників-однодумців молоді люди самовизначаються і вчаться комунікувати в комфортній для них атмосфері. Дехто знаходить підтримку і розуміння, яких не можуть знайти серед дорослих, для інших належність до групи дозволяє відчути себе більш захищеними у світі суперництва й гострої конкуренції.

Аби відповісти на запитання, ми обирали інформацію із запропонованих підручників для курсу “Громадянська освіта”.

Якщо у вас є додаткові запитання щодо курсу, пропонуємо писати нам (натиснувши “Напишіть нам” у правому верхньому куті).

Марія Марковська, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: автор – IgorVetushko, Depositphotos

Обговорення