28 Січня 2018
45 472
0
З плином реформи освіти в наших читачів не меншає запитань. Тому ми продовжуємо відслідковувати, що найбільше бентежить освітян і батьків учнів, та давати на це відповіді.
У цій добірці – відповіді про існування програм “Росток” і “Інтелект”, наповнюваність класів і поділ на групи, а також підвищення кваліфікації вчителів.
Нарахування заробітної платні здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.1993 № 102, а не Галузевої угоди.
У пункті 36 цієї Інструкції зазначено, що:
“Вчителям, викладачам, старшим викладачам, майстрам виробничого навчання та іншим педагогічним працівникам (крім керівних) загальноосвітніх навчальних закладів, вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладів провадиться додаткова оплата за класне керівництво”.
Ці педагогічні проекти мають право на існування. Проте вони повинні бути приведені у відповідність до змісту нового Державного стандарту, який невдовзі має ухвалити Кабінет Міністрів. Програми мають бути побудовані так, щоб з її межах можна було досягти результатів, визначених у Стандарті (тобто повністю відповідати цьому документу). Окрім того, ці проекти мають відповідати чинному законодавству. Наприклад, якщо в Законі “Про освіту” зазначено, що відбір у перші класи не проводиться, то його не можна проводити.
Відповідно до угоди з ЦК Профспілки педагогічних працівників МОН, можна “передавати уроки з окремих предметів у початкових класах, в т. ч. уроки іноземної мови, фізичної культури, образотворчого мистецтва, музики, інформатики лише спеціалістам за наявності об’єктивних причин та обов’язкової письмової згоди учителів початкових класів, забезпечуючи при цьому оплату праці відповідно до положень п. 74 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти”.
Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” (стаття 25), розподіл педагогічного навантаження в закладі загальної середньої освіти затверджується його керівником.
Це питання органів місцевого самоврядування. Вони затверджують місцеві бюджети, в яких мають бути передбачені кошти на групи подовженого дня.
У Законі “Про загальну середню освіту” (стаття 14) зазначено, що кількість учнів у класі не може перевищувати 30.
Поділ на групи регулює Наказ МОН №128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах”.
Цей наказ є чинним і незміненим.
У ньому сказано, що під час вивчення української мови як предмету в загальноосвітніх навчальних закладах (крім закладів з навчанням болгарською, кримськотатарською, польською, словацькою, молдовською, румунською і угорською мовами викладання) поділ на групи відбувається за наявності більше 27 учнів.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням болгарською, кримськотатарською, польською, словацькою, молдовською, румунською і угорською мовами в містах поділ відбувається за наявності мінімум 23 учнів у класі, а в сільській місцевості – мінімум 16-ти.
Для поділу класу на групи під час вивчення іноземної мови в класі має бути понад 27 учнів.
Водночас для поглибленого вивчення іноземної мови, починаючи з 1 класу, учні діляться на групи з 8-10 людей у кожній (груп має бути не більше трьох).
Для поглибленого вивчення іноземної мови, починаючи з 7 класу, клас ділиться на групи за наявності більше 27 учнів.
У 2018/2019 навчальному році всі перші класи України працюватимуть за новим Стандартом початкової освіти, це офіційний початок НУШ. Оскільки для цих класів діятиме нові Стандарт і навчальні програми, буде оголошено конкурс підручників, які будуть друкувати державним коштом.
До 12 грудня на сайті МОН тривали громадські обговорення двох проектів Типової навчальної програми. Що перший, що другий варіанти відповідають проекту нового Державного стандарту початкової освіти, який невдовзі має затвердити Кабмін.
Отримають.
У наказі МОН №34 від 15 січня “Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи” написано таке (пункт 2, підпункт 2):
“рекомендовано проходження підвищення кваліфікації за очно-дистанційною формою навчання заступникам директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах та вчителям-предметникам фізичної культури, мистецтв, які навчатимуть учнів перши класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках”.
Відповідне навчання має відбуватись на базі Інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Проходити курс на EdEra можуть усі охочі – він відкритий для всіх і безкоштовний.
Свободу у виборі місця підвищення кваліфікації вчителям надасть Положення “Про підвищення кваліфікації педагогічних працівників”, яке має бути затверджено постановою Кабінету Міністрів і яке почне діяти з 2019 року.
Зараз у МОН триває робота з її створення. Говорити про чіткі дати складно, адже це дуже складна процедура – постанову потрібно прописати так, щоб було неможливо створити будь-які “схеми”, які б дискредитували новий механізм, та передбачити передачу юридичним особам та фізичним особам-підприємцям державних коштів, що виділяються на підвищення кваліфікації.
Водночас для того, щоб бути дієвим і корисним, це Положення має бути вбудоване в загальну систему змін у підготовці педагогічних працівників. Щоб визначити загальні засади та напрями діяльності для реформування цієї системи, підготовлено проект Концепції розвитку педагогічної освіти, який розміщено на сайті МОН для громадського обговорення (воно тривало до 19 січня). Зараз у МОН готують підсумковий документ за результатами громадського обговорення, після чого проект Концепції буде винесено на розгляд Колегії МОН.
Безперечно, проект Положення “Про підвищення кваліфікації педагогічних працівників” так само буде винесено на громадське обговорення – тож ви зможете внести свої пропозиції (слідкуйте за оновленнями на цій сторінці сайту МОН або за нашими новинами). Якщо ж у вас є пропозиції ще на стадії створення проекту Положення – напишіть, будь ласка, в міністерство.
Новий Закон “Про освіту” передбачає, що гроші, що виділяються з державного бюджету на навчання учня, йтимуть за ним у приватний заклад освіти.
Спочатку планувалось, що в кожної дитини буде ваучер, з яким вона мала би приходити до школи та додавати туди певну суму грошей у випадку приватного закладу. Проте вирішили, що ваучерів не буде. Гроші будуть спрямовувати до навчального закладу, проте до того, який обере дитина.
Оскільки новий закон – рамковий (тобто окреслює загальні правила гри), конкретні механізми спрямування коштів будуть розроблятись. Логіка законодавця така: оскільки повна загальна освіта є обов’язковою, і на навчання кожної дитини з бюджету виділяється фіксована сума, то вона має “піти” за дитиною в той заклад, в якому вона навчається. Але цей заклад повинен мати ліцензію на провадження освітньої діяльності.
Це також мало б у кінцевому результаті зменшити фінансове навантаження на батьків, які вирішують навчати дитину в приватному навчальному закладі. Як це буде відбуватися на практиці, якими будуть механізми контролю за використанням цих коштів – усе це буде додатково виписано.
Принцип “гроші ходять за дитиною” буде запроваджено не раніше 1 січня 2019 року, оскільки на це потрібно передбачити гроші в бюджеті. Закласти їх до Бюджету-2018 після набрання чинності Законом “Про освіту” Кабінет Міністрів уже не встигав.
Такий заклад освіти називатиметься ліцеєм (заклад освіти ІІІ ступеня), адже згідно з Законом “Про загальну середню освіту” (останній абзац частини 1 статті 9) заклад має іменуватися за найвищим рівнем освіти.
Водночас в установчих документах такого закладу освіти буде зазначено, що в його складі є структурні підрозділі “початкова школа” і “гімназія” (заклад освіти ІІ ступеня).
Закон “Про освіту” запровадив для шкіл кадрову автономію. Отже, керівник закладу освіти повинен сам приймати на роботу педагогічних працівників і не погоджувати це із управлінням освіти (управління освіти позбавлені права винаймати працівників).
Кадрова автономія передбачена статтями 1 і 23 Закону “Про освіту”, а норма про обов’язок керівника школи набирати педпрацівників передбачення статтею 26 Закону “Про загальну середню освіту”.
Також стаття 25 (п. 3) цього закону говорить, що “Засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами”.
Спеціально створеного порталу для освітян немає.
Тим не менше, в інтернеті є інструменти, як можна зробити сайт безкоштовно. Наприклад, є така платформа UCOZ. Ось тут написано, як нею користуватися.
Також радимо вам розпитати вашого вчителя інформатики, можливо, він знає ще якісь інструменти.
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – iqoncept, Depositphotos
Обговорення